Rancangan
Pengajaran Harian Tahun 2
Hari : Khamis
Masa : 9.15 -10.15
Kelas : 2 Yakin
Bilangan Murid : 30 orang.
Kemahiran : Lisan
Tema
|
Kebudayaan
|
Tajuk
|
Makanan
Kita
|
Fokus Utama
|
Standard
Kandungan
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaantentang
sesuatu perkara daripada pelbagaisumber dalam situasi formal dan tidak
formal secara bertatasusila.
|
Standard
Pembelajaran
|
1.4.4
|
Bertutur dan menyatakan permintaan dengan intonasi
yang betul tentang sesuatu perkara
alam situasi tidak formal secara bertatasusila
|
Fokus Sampingan
|
Standard Kandungan
|
3 3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan
betul.
|
Standard
Pembelajaran
|
3.3.4
|
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan bahan grafik dengan betul
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. Bertutur dan
menyatakan permintaan dengan intonasi yang
betul dalam
situasi tidak
formal secara bertatasusila.
ii. Membina dan
menulis ayat tunggal dengan betul.
|
Pengisian
Kurikulum
|
i.
Ilmu: Keusahawanan
ii.
Nilai :
Bertatasusila dan bertanggungjawab
iii.
KBT: Keusahawanan (sikap dan pemikiran keusahawan)
|
Sistem
Bahasa
|
Tatabahasa :
ayat permintaan.
Kosa kata: karipap, keria, bingka, tepung bungkus
|
Media
|
Kad gambar
dan petikan dialog.
|
STRATEGI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
Aktiviti
|
Pengisian
Kurikulum
|
Catatan
|
Set
Induksi (5 min)
1. Guru memperdengarkan
dialog
pelanggan
dan penjual berinteraksi
dalam situasi jual beli
di gerai atau di
kedai makanan.
2. Guru bersoal
jawab cara penjual dan
pelanggan
membuat urusan jual beli
dan meminta murid
memberi
contoh
dialog yang biasa didengar oleh
mereka
semasa pelanggan
menyatakan permintaan ketika
membeli.
Langkah 1 ( 10 min)
3. Guru meminta
salah seorang murid mencatat
pada papan tulis
dialog pelanggan menyatakan
permintaan memesan barang.
4. Guru meminta
murid membaca dialog yang telah dicatat pada
papan tulis.
5. Guru membimbing
murid cara
membuat permintaan yang betul ketika
berurusan
dengan orang lain dengan
memberi
contoh pembeli berurusan
dengan
penjual semasa meminta
barang dibeli. Penekanan diberi
pada
aspek
keusahawanan iaitu
cara yang
betul membuat permintaan:
-Bertatasusila
-
Menggunakan intonasi yang betul.
|
Ilmu:
Kajian Tempatan
Nilai:Bertanggungjawab.
KBT :
Keusahawanan dan ciri-ciri keusahawan
|
Lampiran 1
Dialog yang
dirakam/dilakonkan.
|
Aktiviti
|
Pengisian
kurikulum
|
Catatan
|
Langkah 2 (
15 min)
1. Guru
memilih beberapa orang murid
untuk menjalankan aktiviti main peranan
berjual beli di kantin sekolah.
2.Guru
memberi kad
situasi kepada
murid yang
telah dipilih:-
Kad A - Peniaga
melayan pelanggan
Kad B
- pelanggan membuat
Pesanan.
3.Guru meminta murid yang dipilih
memainkan peranan sepert iyang terdapat
pada kad situasi dengan menggunakan
dialog yang
sesuai dan bertatasusila.
4. Guru dan
murid berbincang tentang
kesesuaian
dialog yang digunakan dalam
aktiviti
main peranan dan makanan yang
biasa
digemari oleh murid sekolah.
Langkah 3 (25 min)
1. Guru
memperdengarkan beberapa dialog
cara murid membuat permintaan untuk
membeli
barang daripada penjual di kantin
sekolah.
2. Guru meminta
murid mengecam dialog-
dialog yang
mengandungi
permintaan yang bertatasusila.
3. Murid diminta
menulis dialog yang
bertatasusila dan membetulkan dialog
yang kurang
sesuai berdasarkan
latihan yang
diberi pada Lampiran 3.
|
lmu:Kajian Tempatan.
Nilai:Kerajinan
KBT: Keusahawanan.
Berjual beli secara
bertatasusila.
EMK: Keusahawanan
|
Lampiran
2
Lampiran
3
|
Aktiviti
|
Pengisian kurikulum
|
Catatan
|
Pentaksiran
1. Guru
memaparkan gambar pembeli
dan penjual di sebuah gerai.
2. Murid diminta membina dialog
dialog yang
sesuai danbertatasusila.
3.Guru menilai ketepatan dialog yang yang dibina secara lisan.
Pemulihan
1.Guru
membimbing murid menuturkan
Ayat
berttatasusila yang disediakan.
Penggayaan.
1.Murid membina,
menuturkandan menulis ayat
bertatasusila berdasarkan gambar yang diberi.
Penutup (5 min)
Guru
membuat rumusan tentang apa yang telah dipelajari hari ini serta menerapkan
nilai murni.
|
|
Lampiran
4
Lampiran
5
Lampiran
6
|
Perhati dialog di bawah.
Ali : Apa khabar, Pak Mail?
Penjual : Khabar baik.
Ali : Apakah menu yang menarik hari ini,
Pak Mail?
Penjual :
Macam-macam ada, nasi lemak, mi goreng, kuih-muih pun ada.
Ali : Oh, ya ke! Apakah kuih-muih yang dijual hari
ini?
Penjual : Ada
karipap, keria, bingka, kuih lapis, pulut panggang, buah melaka,
tepung bungkus dan banyak lagi. Semuanya kuih tradisional kita.
Ali : Saya memang suka makan kuih-muih tradisional
kita ni.
Tolong bungkuskan saya tiga jenis kuih. Setiap jenis RM2.00.
Penjual : Kuih
apa yang kamu mahu, kerana ada banyak kuih-muih di sini.
Ali : Kalau begitu, tolong bungkuskan saya kuih
karipap, bingka dan tepung
bungkus.
Penjual : Ali, ini kuih yang kamu mahukan.
Ali : Terima kasih, ini duitnya, Pak Mail.
Penjual :
Sama-sama, datanglah lagi.
No comments:
Post a Comment