!.0
Pengenalan.
Benjamin Bloom (1956) dalam
Taxonomy of Educational Objectives:Handbook 1:Cognative ,Domain (New York:David
McKay) telah memperkenalkan satu hieraki kognitif yang disusun dari aras rendah
ke aras yang tinggi, iaitu aras pengetahuan,pemahaman,aplikasis,analisis,sintesis
dan penilaian.Taksonomi yang terkenal dengan nama Taksonomi Bloom.Aras
Taksonomi Bloom telah ditambah baik oleh anak muridnya Anderson,namun tiada
yang berbeza.Cuma kedudukan antara sintesisis(mencipta) dan penilaian.Anderson
meletakkan aras paling tinggi ialah mencipta.
1.1.1 Pengetahuan
Aras kognitif yang terendah
melibatkan proses mengingat kembali maklumat,fakta,,definisi dan
sebagainya.Contoh:Bilakah Malaysia mencapai kemerdekaan?
1.2 Pemahaman.
Aras kognitif yang
melibatkan proses mula mengembangkan pemikiran.Pada aras ini,muird menyatakan
idea-idea utama dalam perkataan mereka sendiri.Contoh: Ahli-ahli sejarah
menggunakan sumber akeologi untuk
mengkaji sejarah purba yang tidak mempunyai sumber bertulis.sumber akeologi
berkaiyan dengan
A bahan-bahan peningalan
masyaraakat dahulu yag tertanam di dalam bumi.
B benda-benda yang dijumpai
oleh ahli akeologi dalam usaha cari gali.
C barang-barang yang
mempunyai ukiran dan tulisan yang boleh difahami
D alat-alat perkakas zaman silam yang masih
digunakan hingga sekarang.
1.3 Aplikasi
Muird menggunakan
pengetahuan dan maklumat (konsep,teori,prinsip,hukum atau prosedur,dan
sebagainya) yang mereka pelajari serta kefahaman mereka tentang pengetahuan dan
maklumat itu kemudian diaplikasikan dalam satu situasi baru.Contoh.Pada
1974,bapa Ahmad ingin melancong ke Negara China tetapi gagal.Yang manakah
berikut menerangkan dengan tepat tentang kegagalan bapa Ahmad itu?
A.Beliau membatalkan
lawatannya kerana sebab-sebab tertentu.
B.Beliau sukar mendapat
kebenaran daripada kerajaan.
C.Beliau enggan mematuhi
peraturan imigresen.
D.Beliau belum menyiapkan
dokumen perjalanannya.
1.4 Analisis.
Aras kognitif yang
menunjukkan bahawa murid boleh mengasingkan idea-idea ke dalam
komponen-komponennya yang berasingan dan mereka dapat menunjukkan bahawa mereka
memahami hubungan antara komponen-komponen itu.Dalam proses
analisis,pertimbangan dan penghakiman adalah satu cara yang penting bagi
mendapatkan satu kesimpulan.Kesimpulan itu mempunyai bukti-bukti atau
hujah-hujah. Contoh:
Tok
Janggut
|
Terkorban
|
Datuk
Maharaja Lela
|
Dibunuh
|
Haji
Abdul Rahman Limbong
|
Dibuang
ke Mekah
|
Mengapakah perjuangan
tokoh-tokoh Di atas menemui kegagalan?
A. Perjuangan kurang tersusun.
B. Perjuangan atas kepentingan peribadi.
C. Perjuangan mendapat tentangan sultan.
D. Perjuangan bersifat setempat.
1.5 Sintesis.
Aras kognitif yang
menghendaki murid menggunakan imaginasi dan pemikiran dengan mencantumkan unsur-unsur
yang terdapat pada sesuatu untuk menghasilkan sesuatu yang baru.
1. Mengapakah
pedagang-pedagang dari luar Melaka,datang berniaga di Melaka?
A. Pedagang tempatan tiada.
B. Tempat yang sesuai untuk berdagang.
C. Boleh menjual barangan dengan harga
yang mahal.
D. Untuk berdagang sambil mengembangkan ajaran
masing-masing.
1.6 Penilaian
Aras kognitif yang
mengkehendaki murid melakukan penilaian ,diskiriminasi , memberi rasional , dan
menyatakan pendapat dengan alasan-alasan tertentu .
Contoh :
Ketika mengiringi sultan
berangkat, Temenggung memilih tempat duduk di atas kepala gajah . Temenggung
memilih tempat berkenaan kerana
A beliau pandai menggembalai gajah
B beliau mesti melindungi sultan daripada bahaya
C beliau mahir dengan selok-belok jalan
D beliau seorang yang gagah berani
2.0
Soalan - Soalan Mengikut Aras. (2 Soalan Setiap Aras)
2.1
Pengetahuan
1. Maksud sejarah yang
paling tepat ialah
A
Sejarah ialah peristiwa yang benar-benar berlaku pada waktu lampau
B
Sejarah ialah peristiwa yang akan berlaku
C
Sejarah ialah cerita dongeng yang berlaku pada waktu lampau
D
Sejarah ialah cerita yang menarik untuk dibaca
2. Sumber pertama boleh didapati
dalam bentuk
A Buku
B Ucapan
C Akhbar
D Batu bersurat
2.2 Pemahaman.
1.Mengapakah pencairan air
batu berlaku?
A
peningkatan air laut
B.
Peningkatan suhu bumi.
C.
Pembebasan gas oksigen.
D.
Pembentukan pulau-pulau.
2. Mengapakah tarikh 31 Ogos
1957 dianggap bermakna bagi kita rakyat Malaysia?
A.
Pilihan raya umum diadakan.
B.
Melambangkan perpaduan Negara.
C.
Negara bebas daripada penjajahan.
D.
Tentera Jepun telah menyerah diri.
2.3 Aplikasi
!.Kenapakah permintaan
terhadap bijih timah menjadi sangat tinggi pada suatu masa dahulu?
A. untuk digunakan dalam industri
pengetinan makanan.
B. rakyat China ramai datang
mendulang bijih timah.
C. bijih timah sukar didapati di
barat.
D. bijih timah digunakan sebagai
pemberat umpan kepada pemancing.
2.Manakah antara berikut
merupakan kepulauan Melayu?
I
Tanah
Melayu
III Afrika
II
Sumatera
IV Asia
A I dan
II C II dan III
B I dan
III
D III
dan IV
2.4 Analisis.
1. Mengapakah Dato Maharaja Lela menentang British?
A. Sekolah agama diberhentikan.
B. Melarang rakyat mengusahakan tanah.
C. Tidak bersetuju dengan undang-undang
British.
D.
Penggunaan bahasa Inggeris dalam pentadbiran.
2. Apakah amalan yang dapat melahirkan keluarga
asas yang bahagia?
i.
bercakap besar. iii. bersuapan.
ii. berbudi bahasa iv, bertolak-ansur.
A. I dan ii. B.
i, ii, dan iii.
C. ii, iii,
dan iv. D. I, ii,
iii, dan iv.
2.5 Sintesis.
1. Berikut adalah
faktor-faktor menyebabkan terbentuknya benua dan lautan kecuali
A
kejadian banjir
B pencairan air batu
C pergerakan glasier
D kenaikan paras air laut
2. Mengapakah kita
perlu menjaga dan mengindahkan kawsan persekitaran tempat tinggal?
A Mengharapkan pujian orang lain
B Untuk memenangi pertandingan yang
dianjurkan
C Untuk menjamin kesihatan dan
keselesaan hidup
D Menggalakkan golongan remaja
melepak di kawasan tersebut
2.6 Penilaian
1. Alam sekitar amat penting
kepada manusia dan haiwan kerana
--------------------------------------
i.
membekalkan udara
ii.
menjadi habitat haiwan.
iii.
membekalkan sumber air
iv.
membekalkan sumber makanan.
A. I dan iv. B. I
, ii dan iii. C. ii
,iii , dan iv. D.
I , ii , iii , dan iv.
2. Apakah cara- cara untuk
memelihara tempat sejarah?
i.
Bangunan dibaik pulih
ii.
Menaik taraf bangunan asal.
iii.
Mewartakan tempat bersejarah.
iv.
Reka bentuk asal bangunan dikekalkan.
A.
I dan ii. B. I, ii, dan
iii. C. I , iii , dan iv.
D. I, ii, iii dan iv.
terima kasih.. : )..
ReplyDelete