1.0 Pengenalan
Sejarah merupakan mata pelajaran teras yang
wajlb dipelajari oleh semua murid secara berterusan selama lima tahun di
sekolah menengah juga di sekolah rendah. Tujuan mata pelajaran ini diajar di
sekolah adalah untuk memupuk dan memperkukuh semangat setia negara dan jati
diri sebagai warganegara Malaysia. Di samping itu, mata pelajaran Sejarah dapat
mewujudkan pembangunan negara bangsa Malaysia, semangat patriotisme dan
kesefahaman antarabangsa.
Dapatan pemeriksaan Jemaah Nazir Sekolah menunjukkan mata pelajaran
Sejarah kurang diminati oleh murid. Hal ini berkait rapat dengan kaedah
pengajaran guru. Pengajaran Sejarah yang berkesan bergantung kepada sikap,
keupayaan, kemahiran dan pengetahuan guru itu sendiri. Mengikut Brown (1980),
pula "Menguasai Kurikulum Sejarah bukanlah merupakan perkara yang sukar
tetapi kelemahan sebenar terletak pada cara penyampaiannya". Oleh sebab
itu, kaedah pengajaran guru tidak berkesan menjadi punca utama murid kurang
berminat terhadap mata pelajaran Sejarah.
Kurikulum Standard Sekolah Rendah mata pelajaran Sejarah dibina
berasaskan enam tunjang iaitu Komunikasi, Kerohanian, Sikap dan Nilai,
Kemanusiaan,Literasi Sains dan Teknologi dan Keterampilan Diri.Enam tunjang
tersebut merupakan domain utama yang menyokong antara satu sama lain dan
disepadukan dengan pemikiran kritis, kreatif dan inovatif.Kesepaduan ini
bertujuan untuk membangunkan modal insan yang seimbang dan harmonis,
berpengetahuan dan berketerampilan.
Guru
sejarah juga perlu menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang berkesan supaya murid-muridnya berminat untuk mempelajari mata pelajaran
sejarah. Antara kaedah pengajaran yang mampu merangsang minat murid ialah
dengan menggunakan kaedah hubungan dua hala (Child Centered ),
melalui kaedah ini guru dan murid saling berinteraksi di antara satu sama lain
dan seterusnya mewujudkan suasana mesra dan menyediakan keadaan yang kondusif bagi pembelajaran sejarah.Melalui pendekatan
ini, pelajar tidak setakat mendengar penerangan guru tetapi juga membuat pelbagai aktiviti seperti perbincangan,penyelesaian masalah, melukis dan lain-lain lagi.
Di samping itu, peranan guru sejarah lebih bertindak sebagai fasilatator atau pun pemudah
cara yang mana wujudnya integrasi dan tindak balas antara guru dan
pelajar.Manakala, guru yang berkesan dan seterusnya boleh dijadikan sebagai
idola pelajar ialah guru yang menggunakan pendekatan induktif dalam penyampaian pengajarannya.Pendekatan
induktif melibatkan pengajaran yang bermula dari khusus ke umum dan kemudiannya kesimpulan yang menyeluruh dan umum. Misalnya, teknik TOCFE(Theory
of Constraints For Education) yang mana guru menggunakan aktiviti bercerita
untuk mendedahkan pemahaman dan konflik serta cara watak untuk membuat
keputusan.Dengan cara ini, pelajar dapat terlibat secara aktif dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran.
2.0 Kaedah Pengajaran
Sejarah Yang Sesuai.
2.1 Kaedah Perbincangan
Perbincangan merupakan suatu kaedah serta teknik pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan perbualan antara pelajar dengan guru dalam bilik darjah.Mak Soon Seng (1993)
Pelajar bebas mengeluarkan dan mengulas pendapat mengenai sesuatu tajuk
Bertujuan untuk melatih pelajar melahirkan buah fikiran yang bernas dalam jangka waktu yang ditetapkan. Melibatkan semua pelajar dalam kelas.Biasanya diketuai oleh guru.
Perbincangan merupakan suatu kaedah serta teknik pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan perbualan antara pelajar dengan guru dalam bilik darjah.Mak Soon Seng (1993)
Pelajar bebas mengeluarkan dan mengulas pendapat mengenai sesuatu tajuk
Bertujuan untuk melatih pelajar melahirkan buah fikiran yang bernas dalam jangka waktu yang ditetapkan. Melibatkan semua pelajar dalam kelas.Biasanya diketuai oleh guru.
Kaedah perbincangan merupakan suatu
kaedah yang penting dalam proses pengajaran pembelajaran bilik darjah,
terutamanya di peringkat institut pengajian tinggi. Ia merupakan suatu kaedah
yang mana pelajar-pelajar dikehendaki memainan peranan yang aktif dalam
mengulas, menyelesaikan serta membuat kesimpulan mengenai masalah atau isu-isu
kontroversial. Justeru itu kaedah ini dikatakan sehaluan dengan pendekatan
pengajaran yang memusatkan pelajar serta pendekatan induktif.
Meskipun demikian, biasanya
perlaksanaan perbincangan secara bebas dan tradisional dalam kelas tidak begitu
berkesan kerana didapati terdapat pelajar-pelajar yang pasif dan tidak begitu
mahir dalam mengeluarkan pendapat masing-masing. Keadaan ini adalah lebih
ketara jika terdapat pelajar-pelajar
yang bersifat ekstrovert yang selalunya menguasai suasana perbincangan. Selain
daripada itu, perbincangan yang dilakukan secara bebas adalah sukar untuk
dikawal dan biasanya guru dikehendaki memainkan peranan yang lebih utama
daripada yang sepatutnya. Lantaran itu, suatu teknik perbincangan berstruktur
difikirkan boleh mengatasi masalah-masalah yang wujud dalam perbincangan bebas
serta menimbulkan interaksi yang menyeluruh dalam kelas.
Untuk sambungan dan RPH dll........call me 0139791552
No comments:
Post a Comment