Friday, August 22, 2014

Sistem Peredaran Darah Manusia

 1. Bincangkan kebaikan dan keburukan sistem peredaran terbuka dan tertutup.
 2. Penyakit kencing manis atau diabetes mellitus merupakan terjadi akibat kerosakan pada       mekanisme pembetulan dalam kawalan aras gula darah di dalam badan. Terangkan      bagaimana keadaan ini boleh berlaku berdasarkan kepada prinsip suap balik negatif dan    suap balik positif.  

3. (a) Apakah yang dimaksudkan dengan istilah keimunan?
(b) Ringkaskan dalam bentuk jadual peranan darah dalam perlindungan badan
(c) Apakah bezanya antara suatu antigen dan suatu anitbodi?


  • 3. Fungsi asas peredaran darah ialah menyampaikan zat-za makanan dan oksigen kepada sel-sel di dalam badan dan mengeluarkan karbon dioksida dan bahan yang tidak dikehendaki dari sel. Sistem darah manusia mempunyai dua jenis iaitu peredaran pulmonari dan sistemik.
  • 4. Peredaran Pulmonari Peredaran ini membawa darah tidak beroksigen dari jantung melalui arteri pulmonari ke paru-paru dan balik ke jantung melalui vena pulmonari

  Fungsi asas peredaran darah ialah menyampaikan zat-zat makanan danoksigen kepada sel-sel di dalam badandan mengeluarkan karbon dioksidadan bahan yang tidak dikehendaki darisel. Sistem ini mengedarkan darahbermula dari jantung ke seluruhbadan dan masuk ke jantung semula.Sistem peredaran darah manusia jugadikenali sebagai sistem peredaran tertutup
Sistem Peredaran Darah
 Peredaran ini membawadarah beroksigen darijantung melalui aorta kesemua bagian badan danbalik ke jantung Peredaran ini membawadarah tidak beroksigendari jantung melaluiarteri pulmonari ke paru-paru dan balik kejantung melalui venapulmonari2. Peredaran Sistemik3. Sistem Darah Manusia MempunyaiDua Jenis1) Peredaran Pulmonari
 Fungsi darah :1. Membawa oksigen dan zat-zat makanan ke seluruh sel dantisu badan.2. Melawan jangkitan kuman.3. Membawa bahan buangan atau kumpulan, hormon-hormondan enzim-enzim.4. Memberi warna kepada kulit5. Mengawal suhu badan.



Fungsi Darah1. Sebagai Alat Pengangkut a. Eritrosit berfungsi sebagai pengangkut oksigen dari paru-paru ke jantung dan ke seluruh sel-sel tubuh; b. plasma darah mengangkut: 1. sari makanan dari usus ke hati kemudian ke seluruh tubuh; 2. karbondioksida dari jaringan tubuh ke paru- paru; 3. urea dari hati ke ginjal untuk dikeluarkan; 4. hormon dari kelenjar hormon keseluruh tubuh;

Kelebihan dari Sistem Peredaran Darah Tertutup
Jadi, jenis sistem sirkulasi yang lebih baik? Sayangnya, tidak ada jawaban nyata untuk pertanyaan ini karena kedua jenis sistem memiliki kelebihan dan kekurangan mereka.
Ada beberapa keuntungan penting untuk organisme yang memiliki sistem peredaran darah tertutup daripada sistem terbuka. Desain sirkuit tertutup dari sistem peredaran darah tertutup memungkinkan organisme untuk mengontrol ke mana darah mengalir dengan lebih presisi dan efisiensi. Rangkaian tertutup juga menciptakan jumlah yang lebih besar dari tekanan, yang memungkinkan darah untuk perjalanan lebih jauh jarak. Hal ini menyebabkan organisme dengan sistem peredaran darah tertutup mampu tumbuh lebih besar daripada organisme dengan sistem terbu
Penyakit kencing manis or diabetis

Secara amnya, penyakit diabetes ( kencing manis ) adalah penyakit yang berpunca daripada kandungan gula yang tinggi dalam darah. Biasanya, paras gula dalam darah dikawal oleh pankreas yang menghasilkan hormon insulin.

Dalam penyakit diabetes ( kencing manis ) disebabkan kekurangan insulin ia menyukarkan proses untuk mengeluarkan gula dalam darah dan turut menjejaskan sel dalaman untuk membekalkan tenaga.

Namun begitu, terdapat dua jenis diabetes ( kencing manis ) iaitu diabetes jenis I dan jenis II. Diabetes jenis I (Insulin Dependent Diabetes Mellitus) berpunca daripada kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas atau tiada penghasilan langsung.

Biasanya, penghidap diabetes jenis I mula mendapat simptom penyakit ketika zaman remaja atau sebelum mencecah usia 40-an. Dek kerana kegagalan penghasilan insulin oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dan rawatan bagi mengawal tahap glukosa darah.

No comments:

Post a Comment