Menguruskan
Sekolah Menggunakan Runding Cara Yang Berkesan.
1.0
Pengenalan.
Pendidikan era ke 21
memerlukan pengetua atau pentadbir sekolah berperanan sebagai pengurus dan
pemimpin profesional yang berkesan. Bolam (1999) dalam Bush (2008)
mendefinisikan pengurusan pendidikan sebagai fungsi eksekutif dalam
melaksanakan dasar yang diberi mandat. Sapre (2002) dalam Bush juga menyatakan
pengurusan ialah satu set aktiviti yang mengarahkan kepada kecekapan dan
keberkesanan penggunaan sumber organisasi dalam usaha mencapai matlamat
organisasi. Oleh yang demikian, pengurusan yang berkesan memerlukan hubungan
yang jelas di antara matamat, strategi dan operasi pengurusan (Bush, 2008)
Dalam konteks
pengurusan sekolah, amat sukar dan abstrak untuk menentukan sesebuah sekolah
itu berkesan atau tidak. Walaubagaimanapun terdapat teori yang memberikan
panduan kepada pengetua untuk menyediakan pengurusan sekolah berkesan, iaitu
Model Matlamat (Goal Model) dan Model Sistem Sumber (System-Resource Model)
(Hoy dan Miskel, 2001).
2.0
Definisi Dan Konsep Runding Cara
Menurut Myrick
(Zuraidah 2001) perundingan atau runding cara adalah sesuatu yang berlakua apabila
orang dewasa yang signifikan dalam kehidupan pelajar berkumpul
dan berbincang berkenaan cara bagi membantu pelajar
Caplan I Brown,et
al,1987 dan Zuraidah,2001) mendefinisikan perundingan sebagaoi proses interaksi
antara professional : perunding seorang yang pakar dan pelanggan,yang meminta
bantuan perunding berkenaan masalah kerjanya Waktu ini di mana pelanggan
menghadapi kesulitan yang dirasanya
memerlukan kepakaran orang lain ( perunding). Masalah kerja yang dimaksudkan
adalah panduan atau isu yang berkaitan
aspek pengurusan ataupun menyediakan rawatan kepada seorang ataaupun beberapa
orang klien,membuat perancangan ataupun mengimplementasikan program bagi klien
mereka.
Menurut
Kamus Dewan makna berkataan
runding, ia menampil dua maksud. Pertama ia merujuk kepada perhitungan,
perkiraan, pertimbangan. Keduanya ialah pembicaraan (perkiraan) yang
sungguh-sungguh lagi mendalam tentang sesuatu hal. Ada juga yang mentakrifkan
sebagai cara khidmat atau pemberian bimbingan dan nasihat menerusi perbincangan
masalah dan cara-cara mengatasinya; merentang ~ memanjang-manjangkan percakapan
(perbualan, pembicaraan). Merujuk kepada perkataan negotiator, penulis dapat memahami bahawa perkataan negotiator ini membawa maksud iaitu pelaku, watak, atau orang melakukan
perundingan bagi menyelasaikan sesuatu perkara.
Kesimpulannya dapatlah dikatakan rundingcara ialah
proses menolong dalam pertemuan yang melibatkan perhubungan dua hala di antara
pegawai rundingcara dengan individu yang memerlukan bimbingan dan jalan
penyelesaian.
Mahu yang lengkap dengankaedah,kesimpulan,,rujukan sekali dll, call saya 0139791552 Cikgu Lah
No comments:
Post a Comment