Definis JSU dll
Aras Soalan.
1.2 Aras Kesukaran Soalan.
Benjamin Bloom (1956) dalam
Taxonomy of Educational Objectives:Handbook 1:Cognative ,Domain (New York:David
McKay) telah memperkenalkan satu hieraki kognitif yang disusun dari aras rendah
ke aras yang tinggi, iaitu aras pengetahuan,pemahaman,aplikasi,analisis,sintesis
dan penilaian.Taksonomi yang terkenal dengan nama Taksonomi Bloom.Aras
Taksonomi Bloom telah ditambah baik oleh anak muridnya Anderson,namun tiada
yang berbeza.Cuma kedudukan antara sintesisis (mencipta) dan penilaian.Anderson
meletakkan aras paling tinggi ialah mencipta.
Antara aras hieraki kognitif
tersebut ialah :-
1.2.1 Pengetahuan
Aras kognitif yang terendah
melibatkan proses mengingat kembali maklumat,fakta,,definisi dan
sebagainya.Contoh:Bilakah Malaysia mencapai kemerdekaan?
1.2.2 Pemahaman.
Aras kognitif yang
melibatkan proses mula mengembangkan pemikiran.Pada aras ini,muird menyatakan
idea-idea utama dalam perkataan mereka sendiri.Contoh: Ahli-ahli sejarah
menggunakan sumber akeologi untuk
mengkaji sejarah purba yang tidak mempunyai sumber bertulis.sumber akeologi
berkaiyan dengan
A bahan-bahan peningalan
masyaraakat dahulu yag tertanam di dalam bumi.
B benda-benda yang dijumpai
oleh ahli akeologi dalam usaha cari gali.
C barang-barang yang
mempunyai ukiran dan tulisan yang boleh difahami
D alat-alat perkakas zaman silam yang masih
digunakan hingga sekarang.
1.2.3 Aplikasi
Muird menggunakan
pengetahuan dan maklumat (konsep,teori,prinsip,hukum atau prosedur,dan
sebagainya) yang mereka pelajari serta kefahaman mereka tentang pengetahuan dan
maklumat itu kemudian diaplikasikan dalam satu situasi baru.Contoh.Pada
1974,bapa Ahmad ingin melancong ke Negara China tetapi gagal.Yang manakah
berikut menerangkan dengan tepat tentang kegagalan bapa Ahmad itu?
A.Beliau membatalkan
lawatannya kerana sebab-sebab tertentu.
B.Beliau sukar mendapat
kebenaran daripada kerajaan.
C.Beliau enggan mematuhi
peraturan imigresen.
D.Beliau belum menyiapkan
dokumen perjalanannya.
1.2.4 Analisis.
Aras kognitif yang
menunjukkan bahawa murid boleh mengasingkan idea-idea ke dalam
komponen-komponennya yang berasingan dan mereka dapat menunjukkan bahawa mereka
memahami hubungan antara komponen-komponen itu.Dalam proses
analisis,pertimbangan dan penghakiman adalah satu cara yang penting bagi
mendapatkan satu kesimpulan.Kesimpulan itu mempunyai bukti-bukti atau
hujah-hujah. Contoh:
Tok
Janggut
|
Terkorban
|
Datuk
Maharaja Lela
|
Dibunuh
|
Haji
Abdul Rahman Limbong
|
Dibuang
ke Mekah
|
Mengapakah perjuangan
tokoh-tokoh Di atas menemui kegagalan?
A. Perjuangan kurang tersusun.
B. Perjuangan atas kepentingan peribadi.
C. Perjuangan mendapat tentangan sultan.
D. Perjuangan bersifat setempat.
1.2.5 Sintesis.
Aras kognitif yang
menghendaki murid menggunkan imaginasi dan pemikiran dengan mencantumkan
unsure-unsur yang terdapat pada sesuatu untuk menghasilkan sesuatu yang baru.
No comments:
Post a Comment