TEKNOLOGI ?
Dalam kes ini kita boleh melihatnya
dari dua sudut;
1. Teknologi sebagai benda dan
2. Teknologi sebagai proses sosial.
(Naughton J, 1986 - Technology in Schools)
1. Teknologi sebagai benda dan
2. Teknologi sebagai proses sosial.
(Naughton J, 1986 - Technology in Schools)
Teknologi sebagai benda merupakan
penggunaan pengetahuan saintifik kepada tugas yang praktikal dengan organisasi
yang melibatkan 2 M's (men and machines) orang dan mesin.
Teknologi sebagai proses sosial
adalah penggunaan saintifik dan lain-lain bidang pengetahuan tersusun kepada
tugas yang praktikal dengan susunan sistem berhiraki yang mana melibatkan 'men
and machines'
Jadi teknologi bukan saja alat untuk
perkembangan sains tetapi juga 'perubah' dalam proses sosial.
Hierra, A (1973): Teknologi
merupakan suatu set peralatan dan kemahiran yang digunakan untuk memenuhi keperluan
komuniti.
Teknologi boleh dijelaskan satu
'proses' - sesuatu yang mana manusia lakukan untuk menyelesaikan masalah atau
untuk mencapai tujuan dan 'produk/menghasilkan' seperti peralatan-peralatan,
sesuatu yang boleh dirasa dan wujud dan boleh digunakan untuk memenuhi
keperluan kommuniti. (Alexander, R.J. ,1980).
Technology is the application of
knowledge, tools and skills to solve practical problems and extend human
capabilities.
"Technology - Report of the Project 2061, Phase I Technology Panel" - American Association for the Advancement of Science, 1989.
"Technology - Report of the Project 2061, Phase I Technology Panel" - American Association for the Advancement of Science, 1989.
TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Makna Teknologi Pendidikan
Teknologi pendidikan suatu sistem
dalam pendidikan yang melibatkan (5 M's) mesin, bahan-bahan, media, orang dan
keadah yang saling berkaitan antaranya dan berkerjasama untuk memenuhi objektif
pendidikan tertentu.
TP bertujuan memaksimumkan kesan
pendidikan dengan 'mengawal' faktor-faktor yang berkaitan sebagai tujuan
pendidikan, konten, bahan-bahan pengajaran, persekitaran, 'conduct of students',
tingkahlaku pengajar dan saling berhubungan antara pelajar dan pengajar.
Dalam makna yang lebih luas;
Ia berperanan memberi penekanan terhadap idea-idea pendidikan sebagai rekaan teknologi, sebabnya ia menerima perkaraan asas yang maju biasanya hasil dari interaksi 'merubah konsep' (mendahului ke cara-cara baru melihat sesuatu) dengan 'merubah teknik-teknik' (mendahului cara-cara baru melakukan sesuatu).
Ia berperanan memberi penekanan terhadap idea-idea pendidikan sebagai rekaan teknologi, sebabnya ia menerima perkaraan asas yang maju biasanya hasil dari interaksi 'merubah konsep' (mendahului ke cara-cara baru melihat sesuatu) dengan 'merubah teknik-teknik' (mendahului cara-cara baru melakukan sesuatu).
DEFINISI TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Teknologi
Pendidikan merupakan pembangunan, penggunaan dan penilaian sistem, teknik dan
bantuan dalam bidang pembelajaran manusia.
(Department of Education and Science - UK).
(Department of Education and Science - UK).
TP menitikberat penggunaan kemahiran
dan teknik moden untuk memenuhi latihan dan pendidikan. Ini termasuk kemudahan
pembelajaran dengan menipulasi bahan dan kaedah, dan kawalan persekitaran
sehingga ini sebagai refleksi pembelajaran.
(Unwin, D., 1969)
(Unwin, D., 1969)
TP merupakan aplikasi ilmu
pengetahuan saintifik mengenai pembelajaran, dan keadaan pembelajaran untuk
meningkatkan keberkesanaan dan kecekapan P&P.
(Hadden, E.H.)
(Hadden, E.H.)
TP menekankan tentang menyediakan
kesesuaian situasi pembelajaran yang telah direka dengan pegangan pandangan
objektif pengajaran atau latihan membawa makna yang begitu besar.
(Richmond, W.K. , 1979).
(Richmond, W.K. , 1979).
KONSEP TEKNOLOGI
PENDIDIKAN
Konsep Dan Makna Teknologi
Pengajaran
- melibatkan alatan proses
pengajaran dalam situasi bilik darjah, tahap pengajaran, teori2, prinsip2
operasi dan mengukuhkan hubungan antara teori2 dan prnisip2 operasi pengajaran.
Sebagai konsep boleh diklaskan
kepada 4 komponen.
a) Manpower
b) Methods / kaedah2
c) Materials / bahan-bahan
d) Media
a) Manpower
b) Methods / kaedah2
c) Materials / bahan-bahan
d) Media
SKOP TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Boleh dikelas dalam
tiga bidang utama.
- Berkaitan secara am dengan pentadbiran pendidikan.
- Dengan pengujian pendidikan
- Proses pengajaran.
Rowntra (1973):
- Menentukan tujuan dan objektif pembelajaran.
- Perancangan persekitaran pembelajaran
- Meneroka dan menstruktur matapelajaran
- Memilih strategi pengajaran dan media pembelajaran yang
sesuai
- Menilai keberkesanan sistem pembelajaran
- Menggunakan celik akal dari pengalaman untuk
meningkatkan keberkesanan pada masa depan
Bahagian penting yang
boleh dirangkumkan:
- Konsep dan pelbagai bidang TP
- Proses P&P
- Teknologi pengajaran individu/kendiri
- Pembelajaran terancang/program
- Model pengajaran
- Teori pembelajaran
- Pendekatan multimedia
- Mathetics
- Cyvbernetics
- Analisa tugasan
- Modul
- Pendekatan sistem.
KLASIFIKASI TEKNOLOGI PENDIDIKAN
1. Mackenzie (1980); mengklas
peralatan berdasarkan:
- TV, makmal bahasa dan bahan audio-visual yang lain.
- Peratalan maklumbalas termasuk mesin pengajaran
- Peralatan 'Reprographic' seperti komputer dan bahan
pembelajaran terancang/program.
2. Percibal &Ellington (1984)
mengklas teknik-teknik;
- Pengajaran secara ramai / mass
- Pengajaran secara individu
Mass Instructional:
terdapat 4 jenis.
- Penyiaran saluran pendidikan
- Penyiaran saluran komersial
- Sirkit tertutup yang mana pengajar digunakan untuk
pengajaran sampingan atau untuk menyediakan pengajaran terus dalam kelas.
- Jenis terbuka dalam mana pengajar yang terhad
disalurkan melalui medium sirkit tertutup sebagai mengantikan guru
dikelas.
Pengajaran individu:
- Individu membaca bahan dan yang berkaitan.
- Individu mendengar dan melihat bahan; slaid, film
jalur, wayang gambar dsb.
- Makmal bahasa
- Bahan bercetak khusus yang terancang.
- Mesin mengajar
PERKEMBANGAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Terdapat 5 peringkat:
- Berkaitan dengan penggunaan bantuan audio-visual
seperti carta, peta, 'specimen' bahan konkrit.
- Berkaitan dengan 'electronic revolution' yang membawa
ke era hardware dan software yang cangih.
- Berkaitan dengan media masa yang menerajui 'revolusi
kommunikasi' untuk keperluan pengajaran. CAI menjadi popular
- Proses pengajaran individu; penekanan kepada
pembelajaran terancang dan pengajaran. Sistem pembelajaran kendiri
berdasarkan bahan-bahan 'self-instructional' dan mesin mengajar.
- Dipengaruhi oleh konsep 'system engineering' dan
pendekatan sistem. Berdasarkan ini TP adalah rekabentuk cara
bersistematik, menghasilkan penilaian proses mutlak P&P dalam
objektifnya berdasarkan penyelidikan.
Pendekatan Hardware/Perkakasan
Penggunaan bahan-bahan dan peralatan
mekanikal.
Pendekatan ini berdasarkan penggunaan prinsip-prinsip kejuteraan untuk menghasilkan peralatan 'electromechanical'.
Pendekatan ini berdasarkan penggunaan prinsip-prinsip kejuteraan untuk menghasilkan peralatan 'electromechanical'.
"is based on the application of
physical sciences to education and training system which mechanizes the process
of teaching generally so that teachers would be able to deal with more
students, relusting lowering in the costs and economy in finances".
(Davis, 1971).
Pendekatan Software /
Perisian
Secara langsung berkaitan kepada
psikologi pembelajaran yang mana keputusan perubahan tingkahlaku
berasal/berdasar dari pengalaman,(Melton, 1959).
Ia begitu berkait rapat dengan
prinsip2 moden program pembelajaran dan dicirikan dengan analisa tugas, menulis
objektif2, pemilihan strategi pembelajaran yang bersesuaian, 'reinforcement'
tindakbalas yang betul dan penilaian yang tetap.
Teknologi perisian biasanya merujuk
kepada pendekatan berikut;
- Instructional technology
- Teaching T
- Behavioural T
Kelebihan:
- Menyokong / membantu perbezaan individu
- Menumbang kepada jimat masa, tenaga dan sumber guru dan
murid.
- Memotivasikan pelajar
- Mengembangkan minat pelajar
- Kontent subjet mudah difahami.
- Menjadikan 'subject-matter' lebih menarik
- Menjadikan P&P ada daya tarikan, berinspirasi dan
berkesan.
- Menjadikan 'subject-matter' nampak hidup
- Menyediakan pilihan penyertaan pelajar dalam pelajaran.
CIRI-CIRI TEKNOLOGI
PENDIDIDKAN
Ciri-ciri dan 'Nature'
Teknologi Pendidikan (TP)
- TP merupakan penggunaan prinsip-prinsip saintifik
kepada pendidikan
- TP menekankan perkembangan kaedah dan teknik untuk
keberkesanan P&P.
- Organisasi situasi pembelajaran untuk merealisasi kesan
tujuan pendidikan.
- Mengutamakan mereka dan mengukur alat-alat menilai
hasil pembelajaran
- Memudahkan pembelajaran kawalan persekitaran, media dan
kaedah.
- Melibatkan input, output dan aspek proses pendidikan.
- Ia tidak saja penggunaan media elektronik, ia termasuk
pendekatan sistem.
- Satu medium penting kommunikasi.
- Tidak seharusnya dianggap sebagai synonym kedapa
penggunaan audio visual
- TP satu istilah yang padat dan ia tidak seharusnya
dilihat dalam istilah bahan-bahannya atau proses. Ia termasuk
'instructional technology', 'teaching technology', program pembelajaran,
pengajaran mikro dan analisa sistem dsb.
OBJEKTIF TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Objektif TP. (khusus
pengajaran dalam bilik darjah)
- Mengesan dan menganalisa ciri-ciri dan keperluan
pendidikan pelajar
- Menentukan objektif khusus bilik darjah dan bermula
dengan bahagian tingkahlaku.
- Menganalisa kandungan pengajaran dan mengatur
susunannya dalam urutan yang betul.
- Mengesani bahan-bahan dan sumber yang bersesuaian
dengan P&P.
- Mengesani 'nature' (keadaan semula jadi) interaksi
sub-sistem, seperti pelajar-pelajar, guru, bahan P&P, kandungan
pengajaran dan kaedah.
- Menilai keberkesanan pengajaran berdasarkan pencapaian
pelajar atau perubahan tingkahlaku.
- Mencadangkan maklum balas yang bersesuaian kepada pelajar
dan guru supaya dapat melakukan baik pulih proses P&P.
DOMAIN TEKNOLOGI PENGAJARAN
Aktiviti:
- Reka bentuk mengandungi reka bentuk sistem pengajaran,
reka bentuk mesej, strategi pengajaran dan ciri pelajar
- Pembembangan /pembinaan mengandungi teknologi cetak,
teknologi pandang dengar, teknologi berasaskan komputer dan teknologi
bersepadu.
- Penggunaan mengandungi penggunaan media, penyerapan
inovasi, pelaksanaan dan institutionalisasi dan polisi peraturan.
- Pengurusan mengandungi pengurusan projek, pengurusan
submer, pengurusan sistem penyampaian dan pengurusan maklumat
- Penilaian - analisis masalah, pengukuran rujukan
kriteria, penilaian formatif dan sumatif
MODEL REKA BENTUK PENGAJARAN
Model RP ASSURE (bilik
darjah)
A - Analyse learner (Analisis
pelajar)
S - State objectives (Nyatakan objektif)
S - Select, modify or make media (Pilih, baiki atau buat media.
U - Use media (Gunakan media)
R - Require learner response (Perlukan tindakbalas pelajar)
E - Evaluate materials (Menilai dan menyemak semula bahan
S - State objectives (Nyatakan objektif)
S - Select, modify or make media (Pilih, baiki atau buat media.
U - Use media (Gunakan media)
R - Require learner response (Perlukan tindakbalas pelajar)
E - Evaluate materials (Menilai dan menyemak semula bahan
Model RP Dick &
Carey (tumpuan sistem)
1. Kenal pasti matlamat pengajaran
2. Buat analisis pengajaran
3. Kenal pasti ciri dan perlakuan peringkat masuk pelajar
4. Tulis objektif prestasi
5. Bina item ujian rujukan kriteria
6. Bina strategi pengajaran
7. Bina atau pilih bahan pengajaran
8. Penilaian formatif
9. Semak semula pengajaran.
2. Buat analisis pengajaran
3. Kenal pasti ciri dan perlakuan peringkat masuk pelajar
4. Tulis objektif prestasi
5. Bina item ujian rujukan kriteria
6. Bina strategi pengajaran
7. Bina atau pilih bahan pengajaran
8. Penilaian formatif
9. Semak semula pengajaran.
PROSES MEMBINA BAHAN
Jenis-Jenis Bahan/Media
1. Media cetak
2. Bahan 2D dan 3D
3. Transparensi & OHP
4. Rakaman Pita Audio
5. Siri Slaid dan Filem Jalur
6. Rakaman Pita Video dan Cakera Video
7. Media Pembelajaran Interaktif
2. Bahan 2D dan 3D
3. Transparensi & OHP
4. Rakaman Pita Audio
5. Siri Slaid dan Filem Jalur
6. Rakaman Pita Video dan Cakera Video
7. Media Pembelajaran Interaktif
Perancangan merupakan asas penting
dalam membina bahan P&P.
Perancangan mungkin bersifat
- Berstruktur : susunan, urutan komponen yang logik, dan
gabungan bentuk mesej yang seragam
- Bebas : dilanbangkan dari pemikiran kreatif.
Suatu analisis bagaimana proses
pemikiran kreatif digunakan dengan jayanya, langkah berikut boleh membantu;
- Keinginan : - dorongan awal untuk menyelesaikan sesuatu
masalah yang anda prihatin
- Penyediaan : - kumpul maklumat yang berkait dengan
masalah, seperti yang diperlihatkan melalui peringkat perancangan
pengecaman khalayak, spesifikasi objektif dan senarai kandungan.
- Manipulasi : - bermain dengan pelbagai idea, untuk
mendapat satu atau lebih penyelesaian yang mungkin, mencari pola baru
untukmengolah kandungan yang berbeza daripada sesuatu yang biasa.
- Pengeraman : - mengambil alih proses pemikiran itu oleh
mina yang separa sedar, khususnya jka penyelesaian tidak dapat dicapai.
- Penerangan : - Pendedahan suatu penyelesaian dengan
tiba-tiba atau pola baru sebagai hasil pemikiran yang separa sedar.
- 6. Penentusahan : - meneliti penyelesaian itu untuk
menilai sama ada boleh dilaksanakan atau tidak, dan kemudian menerimanya
sebagai yang sesuai.
Panduan Menyedia Bahan
1. Pertimbangkan khalayak (Pelajar)
2. Bina Objektif
3. Gunakan Pendekatan Pasukan
4. Cari Bahan Berkaitan
5. Ulang kaji apa yang telah anda buat
6. Sediakan Garis Panduan Kandungan
2. Bina Objektif
3. Gunakan Pendekatan Pasukan
4. Cari Bahan Berkaitan
5. Ulang kaji apa yang telah anda buat
6. Sediakan Garis Panduan Kandungan
No comments:
Post a Comment