Monday, March 31, 2014

TEKNOLOGI ?
 

Dalam kes ini kita boleh melihatnya dari dua sudut;
1. Teknologi sebagai benda dan
2. Teknologi sebagai proses sosial.
(Naughton J, 1986 - Technology in Schools)
Teknologi sebagai benda merupakan penggunaan pengetahuan saintifik kepada tugas yang praktikal dengan organisasi yang melibatkan 2 M's (men and machines) orang dan mesin.
Teknologi sebagai proses sosial adalah penggunaan saintifik dan lain-lain bidang pengetahuan tersusun kepada tugas yang praktikal dengan susunan sistem berhiraki yang mana melibatkan 'men and machines'
Jadi teknologi bukan saja alat untuk perkembangan sains tetapi juga 'perubah' dalam proses sosial.
Hierra, A (1973): Teknologi merupakan suatu set peralatan dan kemahiran yang digunakan untuk memenuhi keperluan komuniti.
Teknologi boleh dijelaskan satu 'proses' - sesuatu yang mana manusia lakukan untuk menyelesaikan masalah atau untuk mencapai tujuan dan 'produk/menghasilkan' seperti peralatan-peralatan, sesuatu yang boleh dirasa dan wujud dan boleh digunakan untuk memenuhi keperluan kommuniti. (Alexander, R.J. ,1980).
Technology is the application of knowledge, tools and skills to solve practical problems and extend human capabilities.
"Technology - Report of the Project 2061, Phase I Technology Panel" - American Association for the Advancement of Science, 1989.







TEKNOLOGI PENDIDIKAN
 
 Makna Teknologi Pendidikan
Teknologi pendidikan suatu sistem dalam pendidikan yang melibatkan (5 M's) mesin, bahan-bahan, media, orang dan keadah yang saling berkaitan antaranya dan berkerjasama untuk memenuhi objektif pendidikan tertentu.
TP bertujuan memaksimumkan kesan pendidikan dengan 'mengawal' faktor-faktor yang berkaitan sebagai tujuan pendidikan, konten, bahan-bahan pengajaran, persekitaran, 'conduct of students', tingkahlaku pengajar dan saling berhubungan antara pelajar dan pengajar.
Dalam makna yang lebih luas;
Ia berperanan memberi penekanan terhadap idea-idea pendidikan sebagai rekaan teknologi, sebabnya ia menerima perkaraan asas yang maju biasanya hasil dari interaksi 'merubah konsep' (mendahului ke cara-cara baru melihat sesuatu) dengan 'merubah teknik-teknik' (mendahului cara-cara baru melakukan sesuatu).

DEFINISI TEKNOLOGI PENDIDIKAN
 
 Teknologi Pendidikan merupakan pembangunan, penggunaan dan penilaian sistem, teknik dan bantuan dalam bidang pembelajaran manusia.
(Department of Education and Science - UK).
TP menitikberat penggunaan kemahiran dan teknik moden untuk memenuhi latihan dan pendidikan. Ini termasuk kemudahan pembelajaran dengan menipulasi bahan dan kaedah, dan kawalan persekitaran sehingga ini sebagai refleksi pembelajaran.
(Unwin, D., 1969)
TP merupakan aplikasi ilmu pengetahuan saintifik mengenai pembelajaran, dan keadaan pembelajaran untuk meningkatkan keberkesanaan dan kecekapan P&P.
(Hadden, E.H.)
TP menekankan tentang menyediakan kesesuaian situasi pembelajaran yang telah direka dengan pegangan pandangan objektif pengajaran atau latihan membawa makna yang begitu besar.
(Richmond, W.K. , 1979).
     KONSEP TEKNOLOGI PENDIDIKAN
 
Konsep Dan Makna Teknologi Pengajaran
- melibatkan alatan proses pengajaran dalam situasi bilik darjah, tahap pengajaran, teori2, prinsip2 operasi dan mengukuhkan hubungan antara teori2 dan prnisip2 operasi pengajaran.
Sebagai konsep boleh diklaskan kepada 4 komponen.
a) Manpower
b) Methods / kaedah2
c) Materials / bahan-bahan
d) Media
SKOP TEKNOLOGI PENDIDIKAN
 
Boleh dikelas dalam tiga bidang utama.
  1. Berkaitan secara am dengan pentadbiran pendidikan.
  2. Dengan pengujian pendidikan
  3. Proses pengajaran.
Rowntra (1973):
  1. Menentukan tujuan dan objektif pembelajaran.
  2. Perancangan persekitaran pembelajaran
  3. Meneroka dan menstruktur matapelajaran
  4. Memilih strategi pengajaran dan media pembelajaran yang sesuai
  5. Menilai keberkesanan sistem pembelajaran
  6. Menggunakan celik akal dari pengalaman untuk meningkatkan keberkesanan pada masa depan
Bahagian penting yang boleh dirangkumkan:
  1. Konsep dan pelbagai bidang TP
  2. Proses P&P
  3. Teknologi pengajaran individu/kendiri
  4. Pembelajaran terancang/program
  5. Model pengajaran
  6. Teori pembelajaran
  7. Pendekatan multimedia
  8. Mathetics
  9. Cyvbernetics
  10. Analisa tugasan
  11. Modul
  12. Pendekatan sistem.

KLASIFIKASI TEKNOLOGI PENDIDIKAN
 
1. Mackenzie (1980); mengklas peralatan berdasarkan:
  • TV, makmal bahasa dan bahan audio-visual yang lain.
  • Peratalan maklumbalas termasuk mesin pengajaran
  • Peralatan 'Reprographic' seperti komputer dan bahan pembelajaran terancang/program.
2. Percibal &Ellington (1984) mengklas teknik-teknik;
  • Pengajaran secara ramai / mass
  • Pengajaran secara individu
Mass Instructional: terdapat 4 jenis.
  1. Penyiaran saluran pendidikan
  2. Penyiaran saluran komersial
  3. Sirkit tertutup yang mana pengajar digunakan untuk pengajaran sampingan atau untuk menyediakan pengajaran terus dalam kelas.
  4. Jenis terbuka dalam mana pengajar yang terhad disalurkan melalui medium sirkit tertutup sebagai mengantikan guru dikelas.
Pengajaran individu:
  1. Individu membaca bahan dan yang berkaitan.
  2. Individu mendengar dan melihat bahan; slaid, film jalur, wayang gambar dsb.
  3. Makmal bahasa
  4. Bahan bercetak khusus yang terancang.
  5. Mesin mengajar





PERKEMBANGAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN
 
Terdapat 5 peringkat:
  1. Berkaitan dengan penggunaan bantuan audio-visual seperti carta, peta, 'specimen' bahan konkrit.
  2. Berkaitan dengan 'electronic revolution' yang membawa ke era hardware dan software yang cangih.
  3. Berkaitan dengan media masa yang menerajui 'revolusi kommunikasi' untuk keperluan pengajaran. CAI menjadi popular
  4. Proses pengajaran individu; penekanan kepada pembelajaran terancang dan pengajaran. Sistem pembelajaran kendiri berdasarkan bahan-bahan 'self-instructional' dan mesin mengajar.
  5. Dipengaruhi oleh konsep 'system engineering' dan pendekatan sistem. Berdasarkan ini TP adalah rekabentuk cara bersistematik, menghasilkan penilaian proses mutlak P&P dalam objektifnya berdasarkan penyelidikan.

Pendekatan Hardware/Perkakasan
Penggunaan bahan-bahan dan peralatan mekanikal.
Pendekatan ini berdasarkan penggunaan prinsip-prinsip kejuteraan untuk menghasilkan peralatan 'electromechanical'.
"is based on the application of physical sciences to education and training system which mechanizes the process of teaching generally so that teachers would be able to deal with more students, relusting lowering in the costs and economy in finances". (Davis, 1971).
Pendekatan Software / Perisian
Secara langsung berkaitan kepada psikologi pembelajaran yang mana keputusan perubahan tingkahlaku berasal/berdasar dari pengalaman,(Melton, 1959).
Ia begitu berkait rapat dengan prinsip2 moden program pembelajaran dan dicirikan dengan analisa tugas, menulis objektif2, pemilihan strategi pembelajaran yang bersesuaian, 'reinforcement' tindakbalas yang betul dan penilaian yang tetap.
Teknologi perisian biasanya merujuk kepada pendekatan berikut;
  • Instructional technology
  • Teaching T
  • Behavioural T
[Perbandingan Behavioural Technology, Teaching T dan Intructional T]
Kelebihan:
  1. Menyokong / membantu perbezaan individu
  2. Menumbang kepada jimat masa, tenaga dan sumber guru dan murid.
  3. Memotivasikan pelajar
  4. Mengembangkan minat pelajar
  5. Kontent subjet mudah difahami.
  6. Menjadikan 'subject-matter' lebih menarik
  7. Menjadikan P&P ada daya tarikan, berinspirasi dan berkesan.
  8. Menjadikan 'subject-matter' nampak hidup
  9. Menyediakan pilihan penyertaan pelajar dalam pelajaran.


                            CIRI-CIRI TEKNOLOGI PENDIDIDKAN
 
Ciri-ciri dan 'Nature' Teknologi Pendidikan (TP)
  1. TP merupakan penggunaan prinsip-prinsip saintifik kepada pendidikan
  2. TP menekankan perkembangan kaedah dan teknik untuk keberkesanan P&P.
  3. Organisasi situasi pembelajaran untuk merealisasi kesan tujuan pendidikan.
  4. Mengutamakan mereka dan mengukur alat-alat menilai hasil pembelajaran
  5. Memudahkan pembelajaran kawalan persekitaran, media dan kaedah.
  6. Melibatkan input, output dan aspek proses pendidikan.
  7. Ia tidak saja penggunaan media elektronik, ia termasuk pendekatan sistem.
  8. Satu medium penting kommunikasi.
  9. Tidak seharusnya dianggap sebagai synonym kedapa penggunaan audio visual
  10. TP satu istilah yang padat dan ia tidak seharusnya dilihat dalam istilah bahan-bahannya atau proses. Ia termasuk 'instructional technology', 'teaching technology', program pembelajaran, pengajaran mikro dan analisa sistem dsb.








OBJEKTIF TEKNOLOGI PENDIDIKAN
 

Objektif TP. (khusus pengajaran dalam bilik darjah)
  1. Mengesan dan menganalisa ciri-ciri dan keperluan pendidikan pelajar
  2. Menentukan objektif khusus bilik darjah dan bermula dengan bahagian tingkahlaku.
  3. Menganalisa kandungan pengajaran dan mengatur susunannya dalam urutan yang betul.
  4. Mengesani bahan-bahan dan sumber yang bersesuaian dengan P&P.
  5. Mengesani 'nature' (keadaan semula jadi) interaksi sub-sistem, seperti pelajar-pelajar, guru, bahan P&P, kandungan pengajaran dan kaedah.
  6. Menilai keberkesanan pengajaran berdasarkan pencapaian pelajar atau perubahan tingkahlaku.
  7. Mencadangkan maklum balas yang bersesuaian kepada pelajar dan guru supaya dapat melakukan baik pulih proses P&P.


DOMAIN TEKNOLOGI PENGAJARAN
 


http://elearning.ipgmksm.edu.my/sumber/tekpdk/grafik/domain.jpg
Aktiviti:
  1. Reka bentuk mengandungi reka bentuk sistem pengajaran, reka bentuk mesej, strategi pengajaran dan ciri pelajar
  2. Pembembangan /pembinaan mengandungi teknologi cetak, teknologi pandang dengar, teknologi berasaskan komputer dan teknologi bersepadu.
  3. Penggunaan mengandungi penggunaan media, penyerapan inovasi, pelaksanaan dan institutionalisasi dan polisi peraturan.
  4. Pengurusan mengandungi pengurusan projek, pengurusan submer, pengurusan sistem penyampaian dan pengurusan maklumat
  5. Penilaian - analisis masalah, pengukuran rujukan kriteria, penilaian formatif dan sumatif

MODEL REKA BENTUK PENGAJARAN
 
Model RP ASSURE (bilik darjah)
A - Analyse learner (Analisis pelajar)
S - State objectives (Nyatakan objektif)
S - Select, modify or make media (Pilih, baiki atau buat media.
U - Use media (Gunakan media)
R - Require learner response (Perlukan tindakbalas pelajar)
E - Evaluate materials (Menilai dan menyemak semula bahan

Model RP Dick & Carey (tumpuan sistem)
1. Kenal pasti matlamat pengajaran
2. Buat analisis pengajaran
3. Kenal pasti ciri dan perlakuan peringkat masuk pelajar
4. Tulis objektif prestasi
5. Bina item ujian rujukan kriteria
6. Bina strategi pengajaran
7. Bina atau pilih bahan pengajaran
8. Penilaian formatif
9. Semak semula pengajaran.

PROSES MEMBINA BAHAN
Jenis-Jenis Bahan/Media
Perancangan merupakan asas penting dalam membina bahan P&P.
Perancangan mungkin bersifat
  1. Berstruktur : susunan, urutan komponen yang logik, dan gabungan bentuk mesej yang seragam
  2. Bebas : dilanbangkan dari pemikiran kreatif.
Suatu analisis bagaimana proses pemikiran kreatif digunakan dengan jayanya, langkah berikut boleh membantu;
  1. Keinginan : - dorongan awal untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang anda prihatin
  2. Penyediaan : - kumpul maklumat yang berkait dengan masalah, seperti yang diperlihatkan melalui peringkat perancangan pengecaman khalayak, spesifikasi objektif dan senarai kandungan.
  3. Manipulasi : - bermain dengan pelbagai idea, untuk mendapat satu atau lebih penyelesaian yang mungkin, mencari pola baru untukmengolah kandungan yang berbeza daripada sesuatu yang biasa.
  4. Pengeraman : - mengambil alih proses pemikiran itu oleh mina yang separa sedar, khususnya jka penyelesaian tidak dapat dicapai.
  5. Penerangan : - Pendedahan suatu penyelesaian dengan tiba-tiba atau pola baru sebagai hasil pemikiran yang separa sedar.
  6. 6. Penentusahan : - meneliti penyelesaian itu untuk menilai sama ada boleh dilaksanakan atau tidak, dan kemudian menerimanya sebagai yang sesuai.

Panduan Menyedia Bahan

1. Pertimbangkan khalayak (Pelajar)
2. Bina Objektif
3. Gunakan Pendekatan Pasukan
4. Cari Bahan Berkaitan
5. Ulang kaji apa yang telah anda buat
6. Sediakan Garis Panduan Kandungan

No comments:

Post a Comment