Sunday, March 30, 2014

Kaedah Pengajaran dan Rancangan Pengajaran Harian(Huraian)

1.0 Pengenalan
Pengajaran dan pembelajaran tatabahasa merupakan satu daripada aspek bahasa yang penting yang perlu dikuasai oleh seseorang untuk membolehkannya menguasai bahasa yang dipelajari dengan cekap dan berkesan. Menurut Abdullah Aziz(2000), mengatakan kelemahan pelajar menguasai tatabahasa dan penggunaan ideaakan mewujudkan karangan yang tidak ³terkarang´. Kenyataan ini disokong oleh HusinMahmmod (1983) dan Azman Wan Chik (1987) yang merumuskan aspek utama dalamsesebuah pengajaran dan pembelajaran ialah tatabahasa dan gaya bahasa, iaitupenulisan struktur ayat dan butiran leksikel.Oleh itu, menurut Corder (1975), berpendapat bahawa seorang guru bahasayang baik tidak melaksanakan tugasnya berasaskan peraturan-peraturan atau resepi.
Seseorang guru  mempunyai satu set prinsip yang dijadikan panduan bagi melaksanakan tugasnya itu. Dengan perkataan lain, guru tersebut mempunyai pegangan umum tentang apa yang terjadi apabila seseorang murid belajar bahasa ataupun guru tersebut mempunyai satu teori tidak formal tentang cara bagaimana bahasa diajar dan dipelajari.Prinsip-prinsip umum tentang pengajaran bahasa tidak terbentuk secara sewenang-wenang tetapi berasaskan teori-teori ilmu linguistik dan psikologi khususnya teori-teori seperti huraian dan pemerolehan bahasa. Tegasnya prinsip-prinsip umumyang dijadikan panduan oleh guru dalam pengajaran terbentuk daripada teori-teori linguistik dan psikologi menentukan orientasi pengajarannya ataupun pendekatan pengajarannya serta menjamin pemantapan murid-murid dalam menguasai tatabahasa.
Dalam pengajaran bahasa terdapat empat pendekatan pengajaran yang sering digunakan iaitu pendekatan induktif, pendekatan deduktif, perdekatan elektif danpendekatan komunikatif.Pendekatan biasanya dimaksudkan dengan arah atau hala yang kita ambil untuk menuju sesuatu sasaran. Dalam pengertian yang lebih luas pendekatan juga diertikansebagi "to come near to in any sense" 
atau jalan yang diambil untuk melakukan sesuatu. Pendekatan-pendekatan yang dipilih biasanya berasaskan teori-teori atau generalisasi yang tertentu.Sebagai contoh tentang pendekatan melakukan sesuatu ialah pendekatan seseorang dalam belajar bermain tenis. Dia boleh menggunakan pendekatan profesional atau pendekatan konvensyenal (tradisional atau acquired) atau biasa. Bagi pendekatan profesional, semua kaedah bermain dipelajari berdasarkan prinsip-prinsip sains yang sangat bersistematik. Manakala bagi pendekatan konvensyenal, kaedah-kaedah bermain dipelajari berdasarkan pengalaman, perbincangan informal serta dengan pemerhatian.Dalam pengajaran bahasa, terdapat empat pendekatan yang boleh  para guru bagi memastikan pelajar dapat menguasai bahasa dengan mudah.Pendekatan-pendekatan yang dimaksudkan ialah:-
 i.Pendekatan induktif
 ii. Pendekatan deduktif
 iii. Pendekatan eklektik
iv. Pendekatan komunikatif


1.1 Pendekatan Induktif 
Menurut Juriah Longet.al . (1990).erkaedahanPengajaran Bahasa Malaysia, menerangkan bahawa pendekatan induktif atau jumpaan merupakan satu pendekatan yang berasaskan lima prinsip pengajaran iaitu persediaan, penyampaian, penyatuan,generalisas dan penerapan. Menurut John, M. Kierzek dan Alker Gilson (1960),pendekatan ini mengutamakan penggunaan contoh-contoh bahasa, diikuti dengan generalisasi oleh murid-murid sendiri atau undang-undang bagi unsur tersebut dan kemudiannya diakhiri dengan aktiviti penerapan atau aplikasi. Contohnya dalam pengajaran tentang ayat tunggal, guru akan memulakan pengajarannya dengan menunjukkan contoh-contoh ayat tunggal. Kemudian berpandukan contoh-contoh yang dibuat, guru akan memandu murid-murid supaya sampai kepada takrif ayat tunggal.Model pengajaran dan pembelajaran pendekatan ini dirumuskan seperti berikut:

Generasi
 
            Aplikasi
 
      Contoh-contoh
 
                               
Rajah 1.1 :                                                                  
                                                                                         
Model Induktif 
(Perkaedahan pengajaran Bahasa Melayu, m/s 236)Contoh-contoh bahan pengajaran bukan sahaja disediakan oleh guru tetapi juga boleh diminta daripada murid. Perkara penting, contoh-contoh itu mestilah jelas, tepatdan dapat memudahkan pelajar-pelajar memikirkan rumus-rumus yang menjadi dasar 
Contoh-contoh bahan pengajaran bukan sahaja disediakan oleh guru tetapi juga boleh diminta daripada murid. Perkara penting, contoh-contoh itu mestilah jelas, tepatdan dapat memudahkan pelajar-pelajar memikirkan rumus-rumus yang menjadi dasar
Pembentukannya.Sebaik-baiknya contoh-contoh itu haruslah memperlihatkan keseragaman dari segi struktur dan menepati struktur yang hendak diajarkan serta mencukupi pula jumlahnya.Contoh-contoh yang memperlihatkan penyimpangan haruslah dielakkan. Pada peringkat yang kedua, guru tidak memberikan rumus-rumus tatabahasa yang hendak diajarkan itu, sebaliknya ia mestilah membimbing murid-muriduntuk mengenal pasti rumus-rumus yang tersirat daripada contoh-contoh yang ditunjukkan. Tegasnya, murid diberi peluang menggunakan kebolehan kognitif merekauntuk menetukan rumus. Tugas guru hanyalah memandu, membimbing dan menjuruskan pemikiran murid ke suatu arah yang sama supaya rumus-rumus tatabahasa yang hendak disampaikan itu dapat dikesan oleh murid dengan lebih cepat.Guru-guru harus cekap mengesan dan memperbetulkan rumus-rumus yang salah yang mungkin dikemukakan oleh murid. Pada bahagian aplikasi pula, latihan yang harus diberikan mestilah banyak dan pelbagai supaya pembelajaran murid dapat diperteguhkan dengan lebih berkesan.

Brian Seaton (1982) berpendapat bahawa :
.
Prinsip-prinsip ialah contoh haruslah relevan dan sesuai untuk menerangkan sesuatu. Tambahan pula, contoh dipelbagalkan pengajaran secara induktif supaya generalisasi dapat dicapal dengan mudah. Dalam proses membentuk generalisasi, guru menggalakkan pelajar untuk mengemukakan contoh  khusus Pengajaran secara induktif menekankan pengajaran yang berbentuk konkrit.instanc««.learning by induction, the student experience a mental  process in which he observes many e and then makes a general rule (generalisation) in corporating the truth of the fact observes. Every generalisation is arrived at, therefore, by induction

1.2Pendekatan Deduktif 
 Pendekatan deduktif dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu pendekatan yang didahului dengan pengajaran rumus-rumus, undang-undang ataupunperaturan bahasa, kemudian diikuti dengan contoh-contoh dan diakhiri pula dengan aplikasi atau penerapan rumus-rumus tersebut seperti yang dikatakan oleh BrianSeaton (1982),
³ learning by deduction the student start with a general truth and applieit to a particular cases´.
Sebagai contoh, apabila seseorang guru mengajar aya ttunggal, guru akan memberi takrif ayat tersebut sebelum menunjukkan contoh-contohpenggunaannya. Model pengajaran dan pembelajaran bahasa pendekatan ini dapat diringkaskan seperti berikut mengikut Paul D. Eggen (1979).it to a particular cases´.
Pendekakatan menggunakan deduktif dicirikan dengan pelajar mempelajari berdasarkan sesuatu hukum. Pelajar perlu menaakul untuk mendapatkan fakta/contoh
tertentu daripada peraturan umum. Dalam penaakulan, pelajar mengumpulkan fakta untuk membuktikan satu penyataan umum itu benar atau tidak. Proses penganalisisan fakta yang akan dikumpulkan berlaku sebelum membentuk generalisasi. Pada peringkat proses deduktif, pelajar bersama guru akan membuat kesimpulan tentang fakta-fakta daripada yang umum kepada yang spesifik.Prinsip penggunaan pengajaran deduktif merangkumi aspek-aspek berikut:
i. sesuatu masalah diperkenalkan dan ditakrifkan. Guru dan pelajar mengemukakan cara penyelesaian masalah. Dalam konteks ini,generalisasi dikemukakan harus dinyatakan secara eksplisit.
ii. penyelesaian masalah mengikut langkah demi langkah.
iii. beberapa contoh digunakan untuk menerangkan generalisasi atau peraturan. Berdasarkan contoh yang digunakan, pelajar meniru atau hafal contoh dan membentuk contoh
iv. pelbagai aktiviti dijalankan untuk meningkatkan pemahaman pelajar terhadap isi pelajaran yang disampalkan. Latihan menulis untuk mengesan kebolehan pelajar nienguasal kemahiran turut diberikan

1.3 Pendekatan Komunikatif 
Berbeza dengan pendekatan-pendekatan lain yang telah dinyatakan,pendekatan komunikatif menekankan aspek komunikasi dalam pengajaran. Asas ini disarankan olehahli-ahli bahasa seperti H.G Widdowsson, C. Jbrumfit, K. Johnson, D.H Hymes dan W.Littlewood.Menurut ahli-ahli berikut mereka menyatakan bahawa pengajaran bahasa mestilah merangkumi kecekapan bahasa yakni penguasaan sistem tatabahasa sertakecekapan berkomunikasi. Kecekapan yang pertama membolehkan seseorang murid menguasai struktur bahasa yang tepat bagi menyampaikan mesej kepada khayalaknya.Kecekapan yang kedua membolehkan murid tersebut menggunakan bahasa yang sesuai dengan khalayak yang dihadapinya.Pengajaran dimulakan dengan aktiviti komunikasi, sama ada secara lisan atau tulisan oleh murid, baik secara berpasangan ataupun berkumpulan. Komunikasi ituboleh diwujudkan dalam konteks situasi yang sebenarnya ataupun berupa lakonan,main peranan, simulasi, penyelesaian atau sebagainya yang memerlukan murid berkomunikasi dalam bahasa yang dipelajari. Walau bagaimanapun, untuk pengajaran tatabahasa, guru haruslah merancang situasi penggunaan bahasa yang benar-benar sesuai dengan unsur-unsur tatabahasa yang hendak diajarkan supaya murid-muriddapat melihat hubungan di antara unsur tatabahasa itu dengan konteks penggunaannya yang sebenar.Pendekatan pengajaran ini lebih berpusatkan murid daripada guru. Mengikut pendekatan ini, latih tubi hanya diadakan apabila perlu, iaitu sekiranya didaati murid-murid lemah dalam penggunaannya.Secara amnya, Roger W. Shuy(1982), berpendapat bahawa pendekatan ini dijalankan berdasarkan model berikuf.

1.4 Pendekatan Efektif
Menurut Thomas F. Green (1997) melalui bukunya The Activities of Teaching menulis bahawa pengajaran adalah proses menukar tingkah laku & kelakuan pelajar melalui perolehan ilmu pengetahuan atau kepercayaan baru. Dr Ragbir Kaur (2005) mendefinisikan pengajaran sebagai satu proses di mana kegiatan-kegiatan disusun untuk membawa perubahan tingkah laku pada diri murid-murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).
Maksud efektif pula jika dirujuk dalam Kamus Pelajar DBP Cetakan Kesebelas (1994) bermaksud sesuatu yang mendatangkan kesan atau hasil yang diharap-harapkan.
Pengajaran efektif merupakan pengajaran yang membolehkan pelajar menguasai kemahiran tertentu serta pengetahuan dan arah tuju. Pengajaran ini dilaksanakan dalam kumpulan kecil yang sama-sama berusaha untuk mencapai tujuan bersama dalam proses pengajaran dan pembelajaran dengan penyeliaan guru. Al-Ghabisi (2002).
Secara dasarnya pengajaran efektif merupakan aktiviti pengajaran yang melibatkan pendidikan yang terbaik bagi meningkatkan keinginan pelajar dalam pembelajaran dengan berbagai-bagai aktiviti pendidikan. Chris (1992).
Menurut Hunter (1969) dalam bukunya Teach More, Fasterpengajaran yang berkesan ialah pengajaran yang dapat meningkatkan pembelajaran dalam diri murid-murid. Pembelajaran yang efektif berlaku dalam suasana yang sihat serta bersemangat.
Oleh itu, pengajaran efektif boleh ditakrifkan sebagai satu sistem aktiviti yang dapat meningkatkan lagi hasil pembelajaran terakhir yang dikehendaki di dalam suasana yang sihat, demokratik dan bersemangat. Hasil pembelajaran terakhir yang dimaksudkan ialah perubahan tingkah laku murid, akibat penerimaan pengetahuan atau kepercayaan baru. Ia juga merangkumi perkembangan seseorang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.


2.0 Huraian dan penjelasan konsep,objektif,prinsip dan langkah pengajaran



MAHU YANG LENGKAP,   call saya 0139791552

No comments:

Post a Comment