Monday, March 31, 2014

Transkripsi Fonetik

Perihal Kampung Tok Raja

Kampung Tok Raja ,Jerteh,Besut, telah dibuka  dan dihuni  sejak zaman dahulu lagi, sebelum zaman Inggeris. Pada asalnya penduduk melayu di sini berasal dari Patani, Thailand.Mereka ini telah datang dan membuka tanah dan terus menetap di sini.Bilangan mereka pada masa itu sangat sedikit,dan kemudian menjadi bertambah menjadi 6 keluarga.Jumlah ini semakin bertambah dari masa ke semasa hinggalah ke zaman Jepun memerintah Tanah Melayu. Kebanyakkan penduduk pada masa itu mempunyai pertalian saudara.
Nama kampung ini diambil sempena dengan seorang raja yang telah mangkat dan hanyut,telah dijumpai penduduk kampung pada masa itu.penduduk  telah berpakat mengembumikan jenazah raja yang tak diketahui itu berhampiran sungai di kampung ini. Jadi kebetulan masa itu tiada lagi nama kampung tersebut.Maka mereka telah sepakat menamakan kampung ini, dengan nama “Kampung Tok Raja.”
Sungai adalah menjadi jalan penghubung dengan kampung-kampung sekitar.Pekerjaan utama penduduk pada masa itu adalah petani.Mereka bekerja sebagai penanam padi dan menanam pokok buah-buahan tempatan.


Perihal Kampung Tok Raja dalam dialek Besut.

Kg. Tok Raja di Jeteh lamo doh buka ore dok dr jame dulu lagi blum ore putih. Mulo-mulo dulu ore mlayu asal da’ri Thani, Teland. Demo ni mari buka hute pah teruh duduk sini. 
Maso tu hok mari sikit jah pah  koho tambah sampa 6 keluarga. Koho lama koho rama sapa lah Jepun mretah Malaya. Maso tu kebanyakannyo ore kapung warih belako.
Nama kapong pun ikut nama raja hok mati  hanyut air , maso tu ore kapung tulung tane raja hok tak kenal tu dekat denga. sunga kapong. Wat kebetule tika tu tak dop lagi nama kapong ja’di ore kapung sepakat nak boh nama kapung tu Kapung. Tok Raja.
Sunga memang jadi jalan kalu nak gi kapung dekat-dekat tu. Kebanyakan ore kapung kijo nane padi denga. buah kayu.


No comments:

Post a Comment