Saturday, March 8, 2014

Semantik dan Peristilahan

1.0       SEMANTIK
Bidang yang mengkaji dan menganalisis makna kata dan ayat dikenali sebagai bidang semantik.Kata merupakan unit ujaran yang bebas dan mempunyai makna.Dalam bahasa kita dapat mengungkap fikiran, perasaan, pendapat, emosi, perlakuan dan keperibadian manusia.
Perbendaharaan kata penting untuk menjalin komunikasi yang sempurna.Semakin banyakkata dikuasai oleh seseorang, semakin banyak idea atau gagasan yang mampu diungkapnya.Kajian mengenai makna kata dapat dibahagikan kepada aspek-aspek berikut:
a. makna denotasi dan dan makna konotasi
b. Makna dalam konteks
c. Hubungan makna dengan kebudayaan
d. Perubahan makna
e. Bentuk-bentuk makna daripada hubungan semantik.
Semantik dapat juga ditarifkan sebagai kajian makna linguistik bagi kata, frasa dan ayat.Secara umumnya, makna perkataan dapat dilihat dari segi leksikal dan konteks.Sebagai pengguna bahasa, kita bukan sahaja mengetahui morfemnya, tetapi juga makna perkataan.
Otak kita menjadi stor kepada kata -kata yang bermakna ini.Storan maklumat serta morfem ini k ita panggil leksikon atau kosa kata. Lihat contoh ayat berikut: Ayah saya pemandu.
‘Kata ayah saya pemandu’
(i) manusia (i) ganti nama (i) manusia
(ii) lelaki (ii) manusia (ii) membawa kenderaan
(iii) dewasa (iii) orang yang berkata (iii mempunyai lesen
Ciri-ciri
(iv) bapa kepada anak
Ciri ialah maklumat tentang semantik perkataan.Ciri semantik kata ini terdapat dalam leksikon seseorang.Satu lagi ciri semantik ialah rujukan.Teliti ayat berikut:
‘Orang itu pengarah syarikat.Orang itu abang saya.’
Sungguhpun kedua-dua ayat di atas berlainan maknanya, tetapi kedua -dua ayat membuatrujukan yang sama kepada orang yang sama. Rujukan seperti ini penting kerana kerana tiada rujukan, ujaran berkenaan tidak akandifahami sungguhpun ujaran berkenaan diun gkapkan menurut peraturan tatabahasa bahasa Melayu.

Makna denotasi dan konotasi
Denotasi ialah makna tersurat. Contohnya ‘ayam tambatan’ iaitu ayam yang ditambat atau diikat dengan tali atau lain -lain alat pengikat. Konotasi ialah makna tambahan, atau makna tersirat.Contohnya ‘ayam tambatan’ membawa maksud orang harapan/penting di dalam satu kumpulan, pasukan.
Terdapat kata-kata sinonim (seerti) yang mempunyai makna denotasi yang sama, tetapi makna konotasi yang berbeza. Contohnya kata wafat, mati, meninggal dunia, mampus membawa maksud denotasi yang sama iaitu jasad dan roh terpisah. Akan tetapi, dari segi denotasi, wafat untuk tokoh-tokoh ulama terhormat dan disegani, meninggal dunia untuk sebutan yang sopan, mati untuk sebutan umum dan mampus untuk sebutan yang lebih kasar.




Makna dalam konteks
Makna sesuatu perkataan yang diujarkan boleh diketahui dengan melihat konteks penggunaannya.
Contoh:
1. Awak betul-betul hati batu ( hati membawa maksud degil, tetap pendirian)
2. Sedap betul makan hati dengan nasi beriyani. (Hati memb awa maksud organ haiwan yang menjadi hidangan yang menyelerakan)
3. Berhati-hati di jalan raya. (Hati bermaksud berwaspada di jalan raya bagi mengelakkan kemalangan).
Hubungan makna dengan kebudayaan
Penggunaan dan pemilihan perkataan juga berhubung dengan kebudayaan sesuatu masyarakat.Contoh:
a.    Engkau/kau: digunakan dalam hubungan yang rapat yang tidak formal dan untuk menimbulkan kemesraan.

b.    Awak/anda: Digunakan dalam hubungan biasa (anda lebih rasmi).

c.    Tuanku: Digunakan oleh orang biasa untuk merendah di ri apabila berhubung dengangolongan raja.




OBOR HEMAH

Guru adalah awan indah terbang rendah,
melimpahkan hujan pada musim gersang,
menyegarkan benih ilmu, berbuah hikmah;
ia renjis embun pada tanah bakat,
suara ihsan ketika manusia kalah,
sepi yang syahdu dalam dunia resah.

Guru - atap ganti ketika pondok bocor,
ketika sejarah dalam bilik darjah,
senyum penyembuh bagi wabak sengsara,
ia - sungai rangsang sentiasa tenang,
menghantar bahtera ke segara dharma,
memesan angin menghikmahkannya.

Guru adalah penelaah yang tekun,
mewariskan dunia sebagai kutubkhanah,
menyediakan kutubkhanah sebagai dunia,
ia mengemudi biduk, melepaskannya,
atas lambungan laut, merangsangkan
manusia menyelami rahsia khazanahnya.

Guru - minda segar dan kukuh akar,
menghidupkan batin yang bersih
di daerah dunia cemar kasih,
dan pada ketika tak tersangkakan,
walau diambilnya kembali semua buku,
sempat ditinggalkan asas ilmu.

Guru adalah batin suci hatinurani,
penjunjung budi, manusia yang takwa,
obor hemah kehidupan bangsa.

A. SAMAD SAID
2 APRIL 1988

2.0       ANALISIS ASPEK SEMANTIK
2.1       ASPEK PERBENDAHARAAN KATA DAN ISTILAH
Perbendaharaan kata ialah himpunan perkataan yang terdapat dalam bahasa yang boleh digunakan oleh pengguna bahasa tersebut.Terdapat pelbagai perbendaharaan kata atau istilah yang digunakan dalam sesuatu bahan sastera atau penulisan.Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi penggunaan perbendaharaan kata serta istilah tersebut. Antara faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan kata tersebut ialah:
Peminjaman Kata
Peminjaman kata bertujuan untuk membentuk istilah-istilah baru yang menepati kehendak pengisian masa & keadaan, perkembangan dalam perniagaan & perdagangan.Selain itu, peminjaman kata juga adalah disebabkan oleh faktor psikologi. Masyarakat penutur akan meminjam bahasa yang dianggap lebih tinggi tarafnya daripada bahasa ibunda sendiri.  Hal ini kerana masyarakat penutur ingin memantapkan struktur bahasa yang digunakan mereka. Kemudian, bahasa tersebutakan terus berkembang dalam kehidupan seharian mereka.
Peminjaman penterjemahan dilakukan dengan mengambil makna atau konsep perkataan asing itu kemudian diberi padanannya dalam perkataan Melayu. Contohnya, litar pintas membawa maksud short circuit (Bahasa Inggeris). Jika perkataan bahasa asing itu tiada padanan maknanya, peminjaman terus dilakukan. Penyesuaian ejaan dan sebutan sesuatu perkataan di dalam bahasa Melayuakan dilakukan contohnya psikologi (psychology).





No comments:

Post a Comment