1.0 SEMANTIK
Bidang yang mengkaji dan menganalisis makna kata dan ayat
dikenali sebagai bidang semantik.Kata merupakan unit ujaran yang bebas dan
mempunyai makna.Dalam bahasa kita dapat mengungkap fikiran, perasaan, pendapat,
emosi, perlakuan dan keperibadian manusia.
Perbendaharaan kata penting untuk menjalin komunikasi
yang sempurna.Semakin banyakkata dikuasai oleh seseorang, semakin banyak idea
atau gagasan yang mampu diungkapnya.Kajian mengenai makna kata dapat
dibahagikan kepada aspek-aspek berikut:
a. makna denotasi dan dan makna konotasi
b. Makna dalam konteks
c. Hubungan makna dengan kebudayaan
d. Perubahan makna
e. Bentuk-bentuk makna daripada hubungan semantik.
Semantik dapat juga ditarifkan sebagai kajian makna linguistik
bagi kata, frasa dan ayat.Secara umumnya, makna perkataan dapat dilihat dari segi
leksikal dan konteks.Sebagai pengguna bahasa, kita bukan sahaja mengetahui
morfemnya, tetapi juga makna perkataan.
Otak kita menjadi stor kepada kata -kata yang bermakna
ini.Storan maklumat serta morfem ini k ita panggil leksikon atau kosa kata.
Lihat contoh ayat berikut: Ayah saya pemandu.
‘Kata ayah saya pemandu’
(i) manusia (i) ganti nama (i) manusia
(ii) lelaki (ii) manusia (ii) membawa kenderaan
(iii) dewasa (iii) orang yang berkata (iii mempunyai
lesen
Ciri-ciri
(iv) bapa kepada anak
Ciri ialah maklumat tentang semantik perkataan.Ciri
semantik kata ini terdapat dalam leksikon seseorang.Satu lagi ciri semantik
ialah rujukan.Teliti ayat berikut:
‘Orang itu pengarah
syarikat.Orang itu abang saya.’
Sungguhpun kedua-dua ayat di atas berlainan maknanya,
tetapi kedua -dua ayat membuatrujukan yang sama kepada orang yang sama. Rujukan
seperti ini penting kerana kerana tiada rujukan, ujaran berkenaan tidak akandifahami
sungguhpun ujaran berkenaan diun gkapkan menurut peraturan tatabahasa bahasa
Melayu.
Makna denotasi dan konotasi
Denotasi ialah makna tersurat. Contohnya ‘ayam tambatan’
iaitu ayam yang ditambat atau diikat dengan tali atau lain -lain alat pengikat.
Konotasi ialah makna tambahan, atau makna tersirat.Contohnya ‘ayam tambatan’
membawa maksud orang harapan/penting di dalam satu kumpulan, pasukan.
Terdapat kata-kata sinonim (seerti) yang mempunyai makna
denotasi yang sama, tetapi makna konotasi yang berbeza. Contohnya kata wafat,
mati, meninggal dunia, mampus membawa maksud denotasi yang sama iaitu jasad dan
roh terpisah. Akan tetapi, dari segi denotasi, wafat untuk tokoh-tokoh ulama
terhormat dan disegani, meninggal dunia untuk sebutan yang sopan, mati untuk
sebutan umum dan mampus untuk sebutan yang lebih kasar.
Makna dalam konteks
Makna sesuatu perkataan yang diujarkan boleh diketahui
dengan melihat konteks penggunaannya.
Contoh:
1. Awak betul-betul hati batu ( hati membawa maksud
degil, tetap pendirian)
2. Sedap betul makan hati dengan nasi beriyani. (Hati
memb awa maksud organ haiwan yang menjadi hidangan yang menyelerakan)
3. Berhati-hati di jalan raya. (Hati bermaksud berwaspada
di jalan raya bagi mengelakkan kemalangan).
Hubungan makna dengan kebudayaan
Penggunaan dan pemilihan perkataan juga berhubung dengan
kebudayaan sesuatu masyarakat.Contoh:
a. Engkau/kau: digunakan dalam hubungan yang rapat yang
tidak formal dan untuk menimbulkan kemesraan.
b. Awak/anda: Digunakan dalam hubungan biasa (anda lebih
rasmi).
c. Tuanku: Digunakan oleh orang biasa untuk merendah di ri
apabila berhubung dengangolongan raja.
OBOR
HEMAH
Guru adalah awan indah terbang rendah,
melimpahkan hujan pada musim gersang,
menyegarkan benih ilmu, berbuah hikmah;
ia renjis embun pada tanah bakat,
suara ihsan ketika manusia kalah,
sepi yang syahdu dalam dunia resah.
Guru - atap ganti ketika pondok bocor,
ketika sejarah dalam bilik darjah,
senyum penyembuh bagi wabak sengsara,
ia - sungai rangsang sentiasa tenang,
menghantar bahtera ke segara dharma,
memesan angin menghikmahkannya.
Guru adalah penelaah yang tekun,
mewariskan dunia sebagai kutubkhanah,
menyediakan kutubkhanah sebagai dunia,
ia mengemudi biduk, melepaskannya,
atas lambungan laut, merangsangkan
manusia menyelami rahsia khazanahnya.
Guru - minda segar dan kukuh akar,
menghidupkan batin yang bersih
di daerah dunia cemar kasih,
dan pada ketika tak tersangkakan,
walau diambilnya kembali semua buku,
sempat ditinggalkan asas ilmu.
Guru
adalah batin suci hatinurani,
penjunjung budi, manusia yang takwa,
obor hemah kehidupan bangsa.
penjunjung budi, manusia yang takwa,
obor hemah kehidupan bangsa.
A. SAMAD SAID
2 APRIL 1988
2.0 ANALISIS ASPEK SEMANTIK
2.1 ASPEK
PERBENDAHARAAN KATA DAN ISTILAH
Perbendaharaan
kata ialah himpunan perkataan yang terdapat dalam bahasa yang boleh digunakan
oleh pengguna bahasa tersebut.Terdapat pelbagai
perbendaharaan kata atau istilah yang digunakan dalam sesuatu bahan sastera
atau penulisan.Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi penggunaan
perbendaharaan kata serta istilah tersebut. Antara faktor-faktor yang mempengaruhi
penggunaan kata tersebut ialah:
Peminjaman Kata
Peminjaman kata bertujuan untuk membentuk istilah-istilah
baru yang menepati kehendak pengisian masa & keadaan, perkembangan dalam
perniagaan & perdagangan.Selain itu, peminjaman kata juga adalah disebabkan
oleh faktor psikologi. Masyarakat penutur akan meminjam bahasa yang dianggap
lebih tinggi tarafnya daripada bahasa ibunda sendiri. Hal ini kerana masyarakat penutur ingin memantapkan
struktur bahasa yang digunakan mereka. Kemudian, bahasa tersebutakan terus
berkembang dalam kehidupan seharian mereka.
Peminjaman penterjemahan dilakukan dengan mengambil makna
atau konsep perkataan asing itu kemudian diberi padanannya dalam perkataan
Melayu. Contohnya, litar pintas membawa maksud short circuit (Bahasa Inggeris).
Jika perkataan bahasa asing itu tiada padanan maknanya, peminjaman terus
dilakukan. Penyesuaian ejaan dan sebutan sesuatu perkataan di dalam bahasa
Melayuakan dilakukan contohnya psikologi (psychology).
No comments:
Post a Comment