Friday, December 6, 2013

Burung Punai Tanah

Burung Punai Tanah (bahasa Inggeris: Emerald Dove) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Chalcophaps indica., Ia merupakan salah satu daripada spesies yang digambarkan oleh William Farquhar yang terdapat di Tanah Melayu.

Taburan
Burung Punai Tanah boleh didapati di seluruh negeri-negeri Semenanjung Malaysia.Ia mendiami kawasan yang mempunyai pokok-pokok sederhana tinggi dan berhutan.Hutan pinggir sungai dan juga hutan berpokok gelam,haliban dan sebagainya menjadi habitatnya.Buah senduduk,buah halban,tembesu dan sebagainya menjadi makanannya.Burung ini biasanya hidup dalam kumpulan dan akan bertambah jumlah kolonialnya jika tidak ditembak oleh pemburu.

Ciri-ciri
Burung Punai Tanah adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Burung. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : .Burung Punai Tanah adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.
Jantung Burung Punai Tanah terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan
Sebagai burung, Burung Punai Tanah membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya dia atas dahan pokok kayu.Sarangnya diperbuat daripada rating-rating kayu dan akar-akar kecil pokok.Sarang burung punai ini samalah macam sarang burung terkukur.

Pengekalan
Burung Punai Tanah merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.Burung punai ini dapat diketahuinya kehadiran dan ada bila kita mendengar bunyi kukukan dan siulannya.Bunyinya, "rau,rau,rau,rauuu" akan kedengaran riuh di atas pokok yang diduduki,samada untuk makan ataupun tidur.

No comments:

Post a Comment