Kaum Orang Asli.Jah Hut
Antara 3 puak utama Orang Asli (Senoi, Melayu-Proto dan Negrito) yang terdapat di Malaysia , suku bangsa Jah Hut digolongkan sebagai salah satu etnik dari puak Senoi yang terdapat di daerah Jerantut dan Temerloh di negeri Pahang" Masyarakat ini telah dikenali dengan kemahiran pengukiran kayu, perubatan tradisional dan juga penyihir (bomoh) dalam penyembuhan penyakit" Secara langsung, sumber pendapatan serta sara menyara hidup mereka amat bergantung kepada hasilan hutan dan pertanian" Pada hakikatnya, masyarakat ini juga istimewa dari aspek media komunikasinya kerana pertuturan mereka menggunakan bahasa Ja Hut"
Sesungguhnya, adat resam suku Jah Hut mencerminkan status sosio budayanya yang berpusatkan golongan kaum lelaki" Mengikut tradisi, jawaatan Batin diwarisi turun-temurun oleh anak lelaki sulung dan bertanggungjawab sebagai Ketua Pentadbiran kampung, Ketua Adat atau wakil sukunya" Malahan, gelaran dalam masyarakat Ja Hut agak unik memandangkan panggilan kepada ibu bapa yang telah berkeluarga adalah berdasarkan nama anak sulung mereka" Misalnya jika anak sulung bernama Abu, maka panggilan kepada bapa ialah Pak Abu atau Tai Abu, manakala ibu digelar sebagai Mak Abu / Deh Abu atau Wei Abu.
Dari segi upacara perkahwinan, teruna dan dara mula berkenalan menerusi upacara “nisaoi" buah tangan akan dihadiahkan oleh lelaki tersebut dan sekiranya diterima oleh pihak perempuan, maka lelaki tersebut akan meminang dan bertunang dengan gadis idamannya" Sebagai ekorannya, majlis pernikahan dijalankan tetapi berlangsung pada waktu malam terlebih dahulu di rumah pihak perempuan sehari sebelum di rumah pengantin lelaki" Semasa ma#lis pernikahan di rumah pihak lelaki, upacara “pembayaran adat diadakan dan nasihat diberi kepada pengantin"
Warisan suku Ja Hut adalah unik memandangkan mereka berpegang teguh terhadap pantang larang yang diwarisi" Ibu yang hamil dilarang membuat kerja seperti mengikat dan memaku manakala suami dilarang membuat kerja yang sukar seperti mendirikan tiang rumah" Tempoh berpantang bagi ibu tersebut ialah selama empat puluh empat hari dan dia dilarang memakam makanan berminyak, pedas dan berbau keras kerana ditakuti anak akan menjadi bantut" Setelah tamat tempoh pantang, ibu tersebut akan “membayar langir” kepada bidan dengan cara mencuci rambut bidan oleh ibu tersebut"
Orang Jah Hut melangsungkan upacara berkhatan untuk remaja lelaki yang mencapai akil baligh walaupun mereka merupakan kaum Orang Asli yang bukan beragama Islam" .upacara berkhatan bukan sajaja merupakan penanda kaum etnik malahan dapat menyepadukan komuniti mereka" Satu jamuan besar akan diadakan sekiranya keluarga tersebut berkeupayaan untuk menganjurkannya dan ini menyerlahkan kekayaan dan status kekayaannya"
Dari perspektif yang lain, masyarakat ini memuja kepercayaan animisme di mana mereka percaya bahawa persekitaran semulajadi adalah dilindungi oleh semangat alam dan tumbuh-tumbuhan" Oleh itu, kegiatan pengukiran kayu bukan sahaja merupakan satu sumber pendapatan utama, tetapi juga merupakan satu lanjutan untuk kepercayaan keagamaan mereka" Di samping itu, orang Ja Hut percaya bahawa semangat baik dan semangat jahat menyelubungi setiap aspek dalam kehidupan seharian terutamanya penyakit seseorang adalah akibat gangguan syaitan" Rentetan itu, puyang (bomoh) dan pawang (penyihir) memainkan peranan penting dalam perubatan tradisi" Malahan, terdapat beberapa jenis herba perubatan komersial yang dapat menjadi amalan dalam perubatan mereka.Mereka juga mengamalkan pantang larang yang menunjukkan penghormatan kepada semangat berkuasa persekitaran
Antara 3 puak utama Orang Asli (Senoi, Melayu-Proto dan Negrito) yang terdapat di Malaysia , suku bangsa Jah Hut digolongkan sebagai salah satu etnik dari puak Senoi yang terdapat di daerah Jerantut dan Temerloh di negeri Pahang" Masyarakat ini telah dikenali dengan kemahiran pengukiran kayu, perubatan tradisional dan juga penyihir (bomoh) dalam penyembuhan penyakit" Secara langsung, sumber pendapatan serta sara menyara hidup mereka amat bergantung kepada hasilan hutan dan pertanian" Pada hakikatnya, masyarakat ini juga istimewa dari aspek media komunikasinya kerana pertuturan mereka menggunakan bahasa Ja Hut"
Sesungguhnya, adat resam suku Jah Hut mencerminkan status sosio budayanya yang berpusatkan golongan kaum lelaki" Mengikut tradisi, jawaatan Batin diwarisi turun-temurun oleh anak lelaki sulung dan bertanggungjawab sebagai Ketua Pentadbiran kampung, Ketua Adat atau wakil sukunya" Malahan, gelaran dalam masyarakat Ja Hut agak unik memandangkan panggilan kepada ibu bapa yang telah berkeluarga adalah berdasarkan nama anak sulung mereka" Misalnya jika anak sulung bernama Abu, maka panggilan kepada bapa ialah Pak Abu atau Tai Abu, manakala ibu digelar sebagai Mak Abu / Deh Abu atau Wei Abu.
Dari segi upacara perkahwinan, teruna dan dara mula berkenalan menerusi upacara “nisaoi" buah tangan akan dihadiahkan oleh lelaki tersebut dan sekiranya diterima oleh pihak perempuan, maka lelaki tersebut akan meminang dan bertunang dengan gadis idamannya" Sebagai ekorannya, majlis pernikahan dijalankan tetapi berlangsung pada waktu malam terlebih dahulu di rumah pihak perempuan sehari sebelum di rumah pengantin lelaki" Semasa ma#lis pernikahan di rumah pihak lelaki, upacara “pembayaran adat diadakan dan nasihat diberi kepada pengantin"
Warisan suku Ja Hut adalah unik memandangkan mereka berpegang teguh terhadap pantang larang yang diwarisi" Ibu yang hamil dilarang membuat kerja seperti mengikat dan memaku manakala suami dilarang membuat kerja yang sukar seperti mendirikan tiang rumah" Tempoh berpantang bagi ibu tersebut ialah selama empat puluh empat hari dan dia dilarang memakam makanan berminyak, pedas dan berbau keras kerana ditakuti anak akan menjadi bantut" Setelah tamat tempoh pantang, ibu tersebut akan “membayar langir” kepada bidan dengan cara mencuci rambut bidan oleh ibu tersebut"
Orang Jah Hut melangsungkan upacara berkhatan untuk remaja lelaki yang mencapai akil baligh walaupun mereka merupakan kaum Orang Asli yang bukan beragama Islam" .upacara berkhatan bukan sajaja merupakan penanda kaum etnik malahan dapat menyepadukan komuniti mereka" Satu jamuan besar akan diadakan sekiranya keluarga tersebut berkeupayaan untuk menganjurkannya dan ini menyerlahkan kekayaan dan status kekayaannya"
Dari perspektif yang lain, masyarakat ini memuja kepercayaan animisme di mana mereka percaya bahawa persekitaran semulajadi adalah dilindungi oleh semangat alam dan tumbuh-tumbuhan" Oleh itu, kegiatan pengukiran kayu bukan sahaja merupakan satu sumber pendapatan utama, tetapi juga merupakan satu lanjutan untuk kepercayaan keagamaan mereka" Di samping itu, orang Ja Hut percaya bahawa semangat baik dan semangat jahat menyelubungi setiap aspek dalam kehidupan seharian terutamanya penyakit seseorang adalah akibat gangguan syaitan" Rentetan itu, puyang (bomoh) dan pawang (penyihir) memainkan peranan penting dalam perubatan tradisi" Malahan, terdapat beberapa jenis herba perubatan komersial yang dapat menjadi amalan dalam perubatan mereka.Mereka juga mengamalkan pantang larang yang menunjukkan penghormatan kepada semangat berkuasa persekitaran
No comments:
Post a Comment