Wednesday, August 21, 2013

BMM 3107 LINGUISTIK






PENGANTAR LINGUISTIK BAHASA MELAYU
PENGENALAN ILMU LINGUISTIK
Bidang linguistik merupakan bidang yang telah lama dikaji oleh pengkaji bahasa di Malaysia dan serata dunia. Pengkajian bidang ini adalah penting sejak dahulu hingga kini. Tidak hairanlah, subjek ini diajar di peringkat  tinggi seperti di institusi pengajian tinggi, institut perguruan, hingga ke peringkat yang lebih rendah, iaitu di sekolah-sekolah. Jelasnya, subjek ini terus menjadi penting, walaupun negara telah menuju ke arah globalisasi yang menjadikan teknologi sebagai fokus utama. Walaupun pada masa ini, bidang teknologi diberi perhatian oleh kerajaan, namun ilmu linguistik terus diberi perhatian untuk mengimbangi keperluan rohaniah di kalangan rakyat.
         Berdasarkan kepentingan yang telah disebutkan, dalam topik permulaan ini, pelajar akan didedahkan kepada definisi, latar belakang, bidang dan cabang ilmu linguistik. Kesemua subbidang ini akan disentuh  memandangkan kepentingannya dalam memberi gambaran kasar terhadap ilmu linguistik sebelum kita  mendalami bidang ini dengan mempelajari topik-topik yang seterusnya.
           Selain itu, walaupun subjek pengantar linguistik lebih kepada teori, namunsubjek ini mempunyai cabarannya tersendiri. Sebagai contoh, melalui pembacaannyasahaja memerlukan daya penumpuan yang tinggiserta daya pemahaman yang kritis.Hal ini kerana linguistik mengkaji bahasa secara mendalam sehingga perlu meneroka susur galur linguistik itu sendiri. 
           Kesimpulannya, ilmu linguistik adalah ilmu yang mengkaji secara saintifik.Maksudnya, ilmu yang mengkaji dan menganalisis satu-satu bahasa tertentu secaraemprikal dan objektif, iaitu mengkaji bahasa itu seperti benar-benar wujud tanpadipengaruhi oleh agak-agakan ramalan, sentimen atau falsafah. Menerusi tugasan ini juga pelajar dapat meninggikan daya inkuiri untuk mengetahui bahasa secara lebihmendalam. Akhir sekali, tugasan ini menepati bidang-bidang linguistik seperti bunyi-bunyi bahasa itu dihasilkan sistem fonem, morfem, kata, frasa dan sebagainya yang  sememangnya guru-guru perlu kuasai dalam mendidik pelajar, khasnya guru bahasa Melayu.

2.0 BIDANG LINGUISTIK
Perkataan linguistik (linguistics dalam bahasa Inggeris) berasal dari bahasa Latin iaitu“lingua” yang bererti bahasa. Dalam bahasa Perancis pula, bahasa disebut sebagai“langage-langue” manakala Italia menyebutnya sebagai “lingua”. Di Sepanyol, bahasadikenali sebagai “lengua” dan “language” ialah dalam bahasa Inggeris. Akhiran “ics”dalam linguistics berfungsi untuk menunjukkan nama sebuah ilmu yang bermaksudilmu tentang bahasa, sebagaimana istilah economics , physics dan lain-lain.
           Menurut Abdullah Hassan (1984), linguistik ialah suatu sains yang mengkaji bahasa. Linguistik juga ialah pengkajian sains mengenai bahasa kerana linguistik memenuhi syarat yang diperlukan seperti pengkajian sains yang lain. Selain itu,linguistik dikatakan saintifik kerana kaedah yang digunakan empirikal berdasarkan sesuatu yang dapat dilihat, dirasa dan didengar.Dalam berbagai kamus umum, linguistik didefinisikan sebagai ‘ilmu bahasa’ atau‘kajian ilmiah mengenai bahasa’ (Matthews:1997). Dalam The New Oxford Dictionary of English(2003), linguistik didefinisikan sebagai berikut:“
The scientific study of language and its structure, including the study of grammar, syntax, and phonetics. Specific branches of linguistics include sociolinguistics, dialectology, psycholinguistics, computational linguistics,comparative linguistics, and structural linguistics
.”Oleh itu, bidang linguistik merupakan satu bidang yang sangat luas. Terdapat beberapa bidang yang merupakan cabang kepada bidang  linguistik seperti linguistikam, linguistik terapan, linguistik teoritis, linguistik komparatif dan linguistik kontestual.Setiap bidang ini mempunyai beberapa lagi pecahan subbidang.



.1 Linguistik Am dan Linguistik Gunaan
          Linguistik umum disebut juga dikenali sebagai linguistik am. Bidang ini mengkaji aspek-aspek teori Ilmu linguistik secara umum. Linguistik gunaan pula dikenali sebagai linguistik terapan. Linguistik gunaan timbul apabila bidang linguistik bergabung dengan ilmu pendidikan dan psikologi.Linguistik gunaan ini ialah satu cabang linguistik yang memanfaatkan teori,deskripsi, kaedah dan hasil kajian linguistik dalam mengajarkan bahasa dan menulis buku-buku teks. Deskripsi bahasa seperti sistem sebutan, ejaan, bentuk kata, ayat dan makna mula digunakan bagi mengajarkan bahasa kepada penutur bahasa asli dan juga bahasa asing.Bidang linguistik gunaan juga memperkenalkan kaedah pengajaran bahasa dan bahan-bahan untuk mengajar bahasa.
            Antara kaedah mengajarkan bahasa yang dicipta ialah kaedah terus . Kaedah ini mengajarkan bahasa dengan tidak menggunakan bahasa asli pelajarnya. Selain itu, aktiviti lain yang lazimnya juga dikaitkan dengan linguistik gunaan, ialah terjemahan dan perkamusan, Perkara yang dikendalikan dalam bidang ini ialah pembentukan konsep yang meliputi pendefinisian aspek dan kajian secara umum. Bukan itu sahaja, linguistik gunaan juga menentukan sifat umum yang ada pada semua bahasa secara universal, cara dan kaedah tertentu yang digunakan dalam penghuraian bahasa, iaitu secara deskriptif.Linguistik gunaan ialah bidang yang mengumpulkan beberapa disiplin ilmu bahasa yang berhubungan dengan pengajaran bahasa. Linguistik ini juga bertindak sebagai suatu disiplin ilmu bahasa yang merupakan suatu usaha untuk menggunakan bahasa secara saintifik dan moden yang disebut juga sebagai sains gunaan.






2.1.1 Fonetik dan fonologi
Asal perkataan fonetik adalah daripada bahasa Greek yang kemudiannya disebut sebagai  phone
yang bermaksud bunyi (suara), iaitu kajian tentang bunyi-bunyi ujaranmanusia. Kajian fonetik memberikan tumpuan kepada ‘fon’ atau bunyi-bunyi bahasadan bagaimana bunyi-bunyi itu dihasilkan, didengar dan diintepretasikan. Fonetik jugamenyelidik bagaimana bunyi-bunyi bahasa direalisasikan atau dilafazkan dan turutmelihat bagaimana organ-organ pertuturan manusia bekerja untuk menghasilkanbunyi-bunyi bahasa tersebut.Menurut Raminah Haji Sabran (1984) dalam buku berjudul Kajian Bahasa UntukPelatih Maktab Perguruan menyatakan

menyatakan bahawa fonetik ialah kajiantentang fenomena bunyi atau pertuturan manusia sejagat. Selain itu, fonetik bolehdidefinisikan sebagai mempelajari segala bunyi yang diucapkan melalui mulut manusia,baik bunyi manusia, bukan bunyi bahasa, mahupun bunyi-bunyi marginal, dan memberikan simbol fonetik untuk setiap bunyi.

2.1.1 Fonetik dan fonologi
Asal perkataan fonetik adalah daripada bahasa Greek yang kemudiannya disebut sebagai  phone yang bermaksud bunyi (suara), iaitu kajian tentang bunyi-bunyi ujaranmanusia. Kajian fonetik memberikan tumpuan kepada ‘fon’ atau bunyi-bunyi bahasadan bagaimana bunyi-bunyi itu dihasilkan, didengar dan diintepretasikan. Fonetik jugamenyelidik bagaimana bunyi-bunyi bahasa direalisasikan atau dilafazkan dan turutmelihat bagaimana organ-organ pertuturan manusia bekerja untuk menghasilkanbunyi-bunyi bahasa tersebut.Menurut Raminah Haji Sabran (1984) dalam buku berjudul Kajian Bahasa Untuk Pelatih Maktab Perguruan menyatakan





P/s; Kepada sesiapa yang berminat,khanya guru ppg ipg nak maklumat lengkap tentang
       kerja kursus ini boleh email saya:   ucopju@yahoo.com or hp 0139791552
       saya juga punyai pelbagai kerja kursus lain.Untuk ketahuan saya juga guru ppg di ipg sem 5.



















No comments:

Post a Comment