1.0
PENDAHULUAN
Apabila disebut budaya, ianya sering dikaitkan dengan masyarakat. Hal
ini berikutan budaya itu menjadi identiti yang tersendiri bagi sesuatu kelompok
masyarakat atau kaum di sesebuah kawasan. Istilah “kebudayaan” atau “budaya” berasal
daripada kata Sanskerta “Buddhayah” yang bermaksud budi dan akal. Jika
diterjemah ke dalam bahasa Inggeris, budaya disebut “culture” yang merupakan
perkataan latin “colere” yang membawa makna mengolah dan mengerjakan.
Menurut Kamus Dewan menyatakan budaya dapat ditakrifkan sebagai tamadun
atau peradaban. Ia juga bermaksud kemajuan fikiran atau akal budi iaitu
bagaimana sesuatu masyarakat itu berfikir dan berkelakuan.
Dr. Mohd Arshad Hj. Taib yang juga
merupakan bekas professor Madya UiTM menjelaskan maksud sosio-budaya
iaitu suatu amalan yang berupa gaya hidup dan peradaban bagi sesuatu masyarakat
yang lahir dari pegangan an kecenderungan diri masyarakat berkenaan dalam
berbagai bidang hidup untuk memberi kepuasan dan merangsang pembangunan hidup
masyarakat tersebut.
Jika dilihat dari sudut pendidikan, kepelbagaian sosio-budaya individu
ini boleh dlihat daripada pelbagai aspek. Contohnya dari segi ras, etnik dan
adat budaya mereka sehinggalah kepada skop yang lebih luas seperti jantina,
saiz badan, kesihatan,personaliti dan emosi. Slavin (1997) mengaitkan perbezaan
individu dengan konteks pengajaran dan pembelajaran. Menurut beliau,
kepelbagaian pelajar terdapat dalam tahap prestasi, kada belajar, gaya
kognitif, etnik, budaya, kelas sosial, bahasa, jantina, bakat dan minat. (A.
Aziz Deraman,2005)
Negara kita merupakan salah satu contoh negara yang mempunyai
kepelbagaian sosio-budaya. Hal ini berikutan negara kita terbentuk melalui
masyarakat yang berbilang kaum, bangsa dan agama. Dalam konteks ini, perpaduan
di antara kaum sangat dititikberatkan. Perbalahan di antara kaum boleh
mengakibatkan kesan yang amat besar kepada kestabilan negara ini. Secara
umumnya, negara kita terdiri daripada tiga etnik yang utama iaitu Melayu, Cina
dan India.
Orang Melayu berasal dari kumpulan etnik Austronesian dan mereka
kebanyakkanya menetap di Semenanjung Malaysia. Mereka menganut agama Islam dan
adalah bumiputera mengikut perlembagaan Malaysia. Bumiputera lain juga berasal
dari kumpulanb etnik Austronesian tetapi mereka menetap di Malaysia Timur iaitu
Sabah dan Sarawak. Orang Melayu membentuk 50.4 peratus daripada jumlah penduduk
di Malaysia manakala bumiputera yang lain membentuk 11 peratus dari jumlah
penduduk di Malaysia.
Orang Cina di Malaysia ialah
orang Cina luar negara yang menjadi warganegara atau penduduk tetap di
Malaysia. Kebanyakan mereka ialah keturunan pendatang dari China yang tiba di
Malaysia sekitar abad ke-15 hingga pertengahan abad ke-20. Di Malaysia,
lazimnya kaum ini dirujuk sebagai "orang Cina" dalam semua bahasa.
Istilah Orang Cina Malaysia agak jarang dipakai di negara ini. Mereka memainkan
peranan penting dalam perdangangan dan perniagaan. Antara bahasa yang
digunakan oleh orang Cina ialah Mandarin, Cantonese, teochew dan hakka. Agama
utama bagi orang Cina ialah agama Budha tetapi terdapat sebahagian orang Cina
yang menganut agama Kristian dan ada juga yang mengamalkan ajaran Tao.
Orang India merupakan kumpulan etnik
ketiga besar di Malaysia. Orang-orang India telah berhijrah ke Malaysia sejak
2,000 tahun yang lalu. Kumpulan-kumpulan seperti komuniti Chitty Melaka dan
komuniti Mamak merupakan keturunan penghijrah semasa Kesultanan Melaka dan
kemudiannya semasa pendudukan Melaka oleh orang Portugal dan Belanda.
Kebanyakkan orang India adalah dari kumpulan etnik Tamil, tetapi ada juga dari
kalangan etnik Telugus, Malayalis, Punjabis, Sindhis, Bengalis dan Gujaratis.
Pekerjaan mereka ialah peniaga dan pekerja ladang.
2.0 IMPLIKASI KEPELBAGAIAN SOSIO-BUDAYA
Sebagai sebuah negara yang berbilang kaum dan bangsa, perbezaan dan
kepelbagaian sosio-budaya memang tidak
dapat dinafikan lagi. Negara kita lahir daripada pembentukan kelompok
masyarakat yang berbilang etnik seperti Melayu, Cina, dan India serta kaum
pribumi Sabah dan Sarawak serta orang asli dan kaum-kaum lain yang menjadi kaum
minoriti. Kepelbagaian sosio-budaya ini memberi pelbagai implikasi dalam
masyarakat tidak kira sama ada yang positif mahupun yang negatif.
Di dalam bidang pendidikan, kepelbagaian
sosio-budaya ini telah mewujudkan satu suasana pembelajaran yang berbeza dan
menarik untuk dibincangkan. Guru memainkan peranan yang penting dalam mengawal
dan menguruskan kelas. Perpaduan merupakan aspek penting di dalam masyarakat
yang berbilang kaum ini, proses kea rah perpaduan ini bermula daripada sekolah
itu sendiri. Oleh itu, guru perlu bijak memainkan peranan mereka sebagai agen
perpaduan yang berkesan.
Apabila disebut mengenai impak kepelbagaian sosio-budaya terhadap
pengurusan kelas ini, kita boleh melihat impaknya dari dua aspek iaitu impak kepada guru dan juga murid. Bagaimana kedua-dua
aspek ini memainkan peranan dalam pengurusan kelas agar perpaduan dapat
diwujudkan bersesuaian dengan konsep 1 Malaysia yang diwar-warkan oleh
kerajaan.
2.1 Impak Ke Atas Guru
2.1.1 Dasar professional guru di dalam kelas
Setiap kelas di sekolah sudah pasti wujud kepelbagaian budaya. Oleh itu,
seseorang guru itu perlulah bersikap professional di dalam menguruskan kelas.
Guru perlulah member perhatian terhadap beberapa perkara semasa pengajaran
untuk membentuk suasana pembelajaran yang kondusif. Guru juga berperanan dalam
membentuk hubungan yang sihat di antara pelbagai kaum dan persefahaman di
kalangan murid-murid sekolah.
Guru yang professional tidak akan
mengkelompokkan murid mengikut kaum dan akan mengajar dengan adil. Menurut Dato’ Sri Najib Tun Abd. Razak, dalam konsep 1
Malaysia, kerajaan perlu memulakan polisi yang kelihatan adil dan dilaksanakan
dengan komitmen membantu tanpa melihat ras dan etnik. Selagi seseorang itu
memegang status sebagai warga negara Malaysia, mereka layak menerima bantuan
tanpa melihat dari kaum mana mereka datang. Oleh itu, seseorang guru itu hendaklah
mengendalikan kelas dengan adil supaya murid dapat bergaul dan berinteraksi
dengan semangat persaingan yang sihat Menggunakan pelbagai kaedah pengajaran
dan pembelajaran mengikut tahap pencapaian murid.
Selain itu, guru juga disarankan
supaya mengajar murid tanpa membezakan kelas sosial murid. Kelas sosial
mengambarkan perbezaan cara hidup dan pendapatan di dalam sesuatu bangsa yang
sama. Mungkin terdapat murid yang
terdiri daripada golongan yang
berada dan ada yang terdiri daripada golongan yang miskin. Guru perlu memberi
layanan yang sama rata kepada mereka. Setiap murid tidak kira miskin atau kaya
mempunyai hak untuk mendapat pendidikan sama seperti orang lain.
2.1.2 Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran yang
bersesuaian
Kepelbagaian sosio-budaya di dalam
kelas ini memerlukan guru untuk bijak dalam merancang perjalanan kelasnya. Guru
perlu berkemahiran dalam pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi aspek
perancangan dan perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang dapat menjamin
kemajuan pelajar secara optimum. Antara aspek yang perlu diberi perhatian
seperti objektif pembelajaran, keadaan bilik darjah dan tahap kecerdasan murid.
Guru perlu merancang aktiviti pembelajaran yang sesuai dengan semua
kepercayaan, nilai dan agama murid. Di dalam aktiviti yang dirancang itu
mestilah diselitkan dengan nilai-nilai murni dan unsur-unsur perpaduan. Murid
boleh diberi peluang untuk melibatkan diri di dalam setiap aktiviti yang
dijalankan agar mereka dapat menjadi sebahagian daripada proses pembelajaran. Aktiviti
yang melibatkan interaksi di kalangan murid haruslah sentiasa dijalankan agar
murid dapat menjalinkan hubungan yang lebih mesra sesama mereka tanpa mengira
latar belakang sosial dan kecerdasan individu(A. Aziz Deraman 2005)
Bahasa yang digunakan hendaklah bahasa
yang rasmi iaitu Bahasa Melayu dan bebas daripada sebarang dialek. Hal ini
kerana bahasa yang standard membolehkan semua murid memahami apa yang
dituturkan oleh guru. Secara tidak langsung, mereka dapat berinteraksi dengan
guru dan mengambil bahagian dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu, topik-topik yang
dibincangkan mesti bebas daripada menyentuh sebarang isu-isu sensitif. Guru
perlu peka dengan nilai dan kepercayaan murid. Setiap kepercayaan dan nilai
perlu diterima seadanya. Tumpuan juga perlu diberikan kepada murid yang lemah.
Pelbagai kaedah dan strategi pengajaran boleh diaplikasikan oleh guru agar masalah
perbezaan kecerdasan ini dapat diatasi beransur-ansur.
2.2 Impak Ke Atas
Murid
2.2.1 Merapatkan
jurang sosio-budaya di antara murid
Murid ini boleh diibaratkan sebagai
pelanggan kepada guru. Oleh itu, guru yang baik hendaklah memberi perkhidmatan
yang baik kepada pelanggannya. Di dalam kelas, guru bertanggungjawap dalam
menghapus atau merapatkan jurang sosio-budaya antara murid-murid. Murid perlu
didedahkan dengan isu kepelbagaian budaya seperti perbezaan jantina, etnik,
kelas sosial, prasangka dan diskriminasi. Antara aktiviti yang boleh dilakukan
adalah seperti icebreaking, latihan penyelesaian masalah, berkongsi tentang
diri dan pelbagai lagi aktiviti yang lain. Melalui aktiviti ini, murid dapat
meluahkan pandangan mereka terhadapa isu yang berkaitan agar mereka lebih
memahami dengan mendalam terhadap kepelbagaian budaya.
Murid harus bersosial dalam melakukan
aktiviti pembelajaran. Murid harus berinteraksi tanpa mengira kelas sosial dan
perlu membuang sikap prajudis terhadap bangsa lain. Proses sosialisasi antara
kaum tanpa mengira anutan agama hendaklah dikembangkan supaya proses
pembentukan kendiri murid dapat dilaksanakan. Melalui cara ini, semangat
perpaduan dapat disemai di dalam diri murid dan sekaligus membentuk masyarakat
yang bersatu-padu sesuai dengan konsep 1 Malaysia.
2.2.2 Mengurus
tingkahaku murid
Guru perlu peka dan faham dengan
tingkahlaku murid di dalam kelas Hal ini kerana setiap murid terdiri daripada
tingkahlaku dan latar belakang budaya yang berbeza. Oleh itu, guru perlu
memastikan setiap tindakan yang diambil terhadap murid itu adalah tepat dan
bersesuaian.
Antara perkara yang boleh dijadikan panduan mengurus tingkahlaku murid
ialah menyenaraikan maklumat yang perlu murid ketahui tentang peraturan yang
wajib mereka patuhi sepanjang masa pengajaran dan pembelajaran. Contohnya
seperti menghormati orang lain semasa mereka bercakap dan sebagainya.
Selain itu. guru juga perlulah menunjukkan teladan yang baik kepada
murid-murid. Hal ini kerana guru dianggap sebagai role-model oleh murid-murid.
Murid biasanya akan terpengaruh dengan perlakuan guru. Oleh itu, guru perlulah
menjaga tingkahlaku ketika berada di kelas. Guru juga perlu memberi arahan yang
jelas kepada murid mengenai peraturan untuk mengurangkan tingkahlaku yang tidak
diingini.
2.2.3 Komunikasi yang berkesan
Kemahiran komunikasi sangat penting dalam mewujudkan perpaduan.
Komunikasi yang berkesan dapat merapatkan jurang di antara kaum. Komunikasi
yang berkesan boleh dilaksanakan dalam pelbagai cara seperti cara bertutur,
penggunaan bahasa badan, penulisan dan sebagainya. Guru yang menggunakan
kemahiran ini berupaya untuk membentuk suasana pengajaran dan pembelajaran yang
kondusif dan berkesan. Selain itu, pembentukan nilai-nilai murni dapat dilakukan
dengan mudah melalui komunikasi kerana guru boleh menerangkan mengenai
nilai-nilai murni ini secara lisan dan lebih difahami oleh murid.
Murid mudah menerima motivasi yang disampaikan secara berhemah dan berhikmah. Guru mesti mengunakan komunikasi berkesan untuk menghasilkan motivasi yang berkesan. Guru hendaklah membiasakan diri dengan senyuman selain kerap dan mudah memberi penghargaan apabila murid mempamerkan sesuatu yang lebih baik daripada sebelumnya seperti menyiapkan kerja sekolah, mendapat keputusan yang baik dan sebagainya.
Dalam berkomunikasi, guru serta murid harus mengamalkan penggunaan
bahasa standard iaitu Bahasa Melayu. Penggunaan dialek mengikut kaum hendaklah
dielakkan. Selain itu, penggunaan laras bahasa yang tepat mestilah diamalkan
dalam situasi yang sesuai. Aktiviti yang bercorak kearah peningkatan bahasa
juga perlu disertai supaya tahap penguasaan murid sentiasa bertambah. Murid
juga digalakkan untuk berinteraksi dan berhubung denga mereka yang berlainan
jantina. Hal ini supaya mereka mendapat kesedaran mengenai batas-batas
perhubungan dalam interaksi berlainan jantina.
Salam,kepada sesiapa yang membaca dan mengambil bahan dalam blog saya ini,harap anda boleh tinggalkan sikit komen.Agar saya tahu anda telah melayaari blog saya.thanks.
ReplyDeleteSalam. minta izin untuk dibuat sedikit tugasan. Terima kasih.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
Deleteterima kasih atas perkongsian.. sangat membantu
ReplyDelete