1.0 Pengenalan
Semasa
melaksanakan pengajaran penulisan untuk karangan Bahasa Melayu di dalam
kelas tahun 5T, saya melakukan
pemerhatian terhadap pengajaran dan pembelajaran dan ujian pra bagi melihat
masalah yang dihadapi oleh murid. Masalah yang dikesan daripada pemerhatian dan
ujian, masalah yang dihadapi oleh murid adalah tidak tahu dan tidak dapat
membina ayat dengan baik.Selain itu mereka juga lemah untuk mengingat dan
menulis kembali ayat menggunakan perkataan yang betul. Murid seakan tidak tahu
cara menulis karangan dengan baik dan betul.
2.0 Fokus kajian
Kajian
ini berfokuskan kepada pembinaan ayat untuk karangan dalam Bahasa Melayu.
Kaedah atau teknik yang akan dilakukan mengikut kesesuaian dan tahap murid itu
sendiri. Kaedah yang akan pengkaji gunakan ini akan memberikan pendedahan yang
meluas mengenai penulisan karangan dalam Bahasa Melayu. Teknik digunakan perlulah
berpusatkan murid di mana murid sendiri yang melakukan dan murid akan merasakan
pengalaman serta memberi daya ingatan yang baik kepada murid itu.Ini kerana murid sendiri yang mengalami sendiri
masalah ini. Pengkaji mengambil kesempatan dengan peluang yang diberi untuk
memikirkan dan menghasilkan satu teknik serta kaedah yang mudah dan berkesan
untuk memberi impak perubahan kepada murid - murid pengkaji.
Murid ini semacam tiada idea langsung dan tidak tahu untuk menghuraikan
isi serta fakta yang telah saya tuliskan di depan kelas.Apabila mereka tidak
boleh membina ayat dan menulis isi karangan atau penulisan dengan
sepatutnya,menyebabkan mereka ini tidak berapa berminat untuk menghasilkan
penulisan yang baik.Hal ini terjadi
akibat sikap murid yang amat kurangnya mengamalkan aktiviti pembacaan di rumah
dan di sekolah.Murid ini didapati tidak gemar membaca,samaada buku teks mahupun
buku cerita dan bahan bacaan lain.
3.0 Objektif Kajian dan Persoalan Kajian
Kajian yang akan dijalankan ini bertujuan
untuk memberikan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dengan menggunakan
kaedah SABATU agar dapat mengatasi masalah membina ayat dan seterusnya dapat
meningkatkan peratusan kecemerlangan murid dalam mata pelajaran bahasa Melayu
khususnya bagi penulisan karangan.
Kajian ini bertujuan untuk meningkatkan
penguasaan membina ayat dalam karangan Bahasa Melayu dalam kalangan murid tahun
5T menggunakan Salin,Baca dan Tulis (SABATU). Berikut antara objektif yang
ingin dicapai dalam kajian yang saya akan laksanakan.
3.1 Objektif Umum
I) Murid
dapat menggunakan teknik SABATU dengan baik untuk menguasai penulisan karangan
bahasa Melayu.
3.2 Objektif Khusus
i) Murid dapat meningkatkan penguasaan kemahiran
membina ayat dalam penulisan menggunakan kaedah SABATU.
ii) Murid dapat meningkatkan penguasaan dalam
penggunaan huruf besar dan tanda baca menggunakan kaedah SABATU
(Salin.Baca.Tulis).
3.3 Persoalan Kajian
a) Adakah
kaedah SABATU(Salin.Baca.Tulis) sesuai untuk meningkatkan penguasaan membina ayat
yang betul dalam penulisan?
b) Bagaimanakah
penguasaan murid dalam menulis ayat dapat ditingkatkan dengan menggunakan
kaedah SABATU (Salin.Baca.Tulis)?
4.0
Kumpulan Sasaran
Sasaran
bagi kajian ini ialah seramai 5 orang
murid yang terdiri daripada 3 lelaki dan 2 perempuan kelas 5 Tabah di Sekolah
Kebangsaan Tempinis,Jerteh,Terengganu yang telah menjalani proses saringan.Kumpulan
murid ini merupakan murid yang pencapaian sangat rendah dan sederhana di dalam
kelas ini.
5.0 Tindakan Dijalankan
Pertama
sekali, pengkaji memperkenalkan kaedah SABATU kepada murid bagi memberikan
penjelasan yang jelas kepada murid sebelum menlaksanakan kajian yang akan
dijalankan oleh pengkaji. Seterusnya, murid akan menjalani pengajaran dan
pembelajaran membaca petikan karangan pendek berulang kali.Paling kurang 3 kali
dalam Bahasa Melayu. Langkah yang kedua, murid melaksanakan aktiviti menyalin
kembali petikan yang telah dibaca dalam bentuk urutan nombor,berdasarkan
petikan yang telah dibaca itu. Langkah yang ketiga ialah menyalin semula ayat
yang telah ditulis itu agar menjadi sebuah petikan yang betul. Seterusnya murid
dikehendaki membaca berulang kali (paling kurang 3 kali) apa yang telah mereka
tuliskan itu..Aktiviti ini akan diberikan bimbingan oleh pengkaji.
6.0 Dapatan
kajian
Penganalisan
data melalui kaedah pengumpulan data yang digunakan
a.
Pemerhatian
Saya telah
melaksanakan pemerhatian tingkahlaku sewaktu program internship. Pemerhatian
yang dibuat bagi mengesan masalah.
b.
Ujian sebelum dan Ujian selepas
Keputusan
daripada ujian sebelum kajian tidak begitu memuaskan. Setelah kajian
dilaksanakan dan murid sekali lagi menjalani ujian selepas. Hasil kajian
menunjukkan peningkatan yang memberansangkan daripada murid.
c. Analisis
dokumen.
Analisis
dokumen yang digunakan ialah sebuah diari. Perkara yang dianalisis ialah
mengingat dan menulis kembali, melukis dan membina ayat. Keseluruhan analisis
menunjukkan responden dapat mengingat, menulis kembali dan melukis penjodoh
bilangan yang betul. Tetapi bagi aktiviti membina ayat, segelintir murid tidak
dapat melakukan dengan baik
d. Temubual
Temubual
ini dijalankan untuk mengetahui respon murid secara bersemuka. Pengkaji
bertanyakan mengenai keseronokan dan pengalaman yang dirasai oleh murid
sepanjang aktiviti. Melalui temubual yang dijalankan, respon yang diberikan
oleh murid sangat baik dan positif.
ANALISIS DAPATAN KAJIAN
Perbandingan nilai markah ujian awal dan ujian
akhir dipersembahkan dalam bentuk graf.
Rajah 1: Analisis purata markah yang diperoleh
dalam setiap ujian.
Setelah
guru mengaplikasikan teknik 3 M kepada murid, terdapat peningkatan dari segi
penguasaan penjodoh bilangan. Secara keseluruhannya, persoalan mengenai “adakah
teknik 3 Mmeningkatkan penguasaan penjodoh
bilangan dalam kalangan murid tahun 5 ?” adalah ya kerana melalui teknik 3 M, muridmenunjukkan
peningkatan jumlah markah yang diperolehi dalam soalan penjodoh bilangan
tersebut. Peningkatan ini menunjukkan melalui latih tubi pengaplikasian teknik
3M yang telah dijalankan kepada subjek kajian adalah berkesan.
7.0 Kesimpulan
Kesimpulannya,
selepas kaedah yang dijalankan, murid dapat meningkatkan penguasaan penjodoh
bilangan Bahasa Melayu re. Melalui aktiviti yang dijalankan, murid dapat
mengingat dan menulis kembali penjodoh bilangan yang dipelajari. Selain itu,
murid dapat melukis contoh penjodoh bilangan yang betul selepas melalui Teknik
3M. Murid dapat membina ayat yang digunakan dengan penjodoh bilangan Bahasa
Melayu yang betul.
8.0 Cadangan
Penambah Baik
Cadangan
seterusnya yang ingin dijalankan ialah memperbaiki kelemahan dalam perancangan
langkah tindakan yang kelima iaitu membina ayat menggunakan penjodoh bilangan
Bahasa Melayu. Selain itu, ingin mengaplikasikanTeknik
3Mkepada murid-murid yang lain.
9.0 Rujukan
Asmah Haji Omar. (1986). Bahasa dan
Alam Pemikiran Melayu, Kuala Lumpur:Dewan
Bahasa dan
Pustaka.
Asmah Haji Omar. (1992). Nahu Melayu
Mutakhir, Edisi Keempat, Kuala
Lumpur:DewanBahasa
dan Pustaka
Choong Lean Keow.( 2011 ). Siri
Pendidikan Perguruan, Asas Penyelidikan Tindakan
untukSarjana
Muda Perguruandengan Kepujian.Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman
Sdn. Bhd.
Dewan Bahasa dan Pustaka. (2007). KamusDewan
edisi keempat. Kuala Lumpur:
DewanBahasa dan
Pustaka.
Kartini Abdul et.al.( 2012 ). Menguasai
Penyelidikan Tindakan: Untuk PISMP dan
DPLI, Perak:
Percetakan Lee Sdn. Bhd.
Zainal Abidin Ahmad. (1953). Pelita
Bahasa melayu Penggal 1Cetak yang keempat,
KualaLumpur:Dewan
Bahasa dan Pustaka.
No comments:
Post a Comment